اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Tuesday, February 3, 2015

10 tahun menanti, Rumah Tsunami yang dijanji masih tak siap lagi?


Kata seorang pemimpin BN.. "Kita tidak boleh pakai pemimpin yang apabila tiada kuasa dia mahu janji, dia jual janji... dia menagih simpati...dia tuduh orang lain kerajaan BN tidak tolong rakyat...

"Hendak cakap itu mudah tetapi hendak buat itu susah. Ingat, hendak musnah itu mudah tetapi hendak bina itu susah, nak cakap buka mulut sahaja boleh cakap di bibir boleh main janji tetapi janji orang yang tiada kuasa... kita janji apa, kita tepati," 

"Perjuangan masih boleh diteruskan...hendak jalan kita boleh bagi jalan, hendak sekolah boleh diluluskan dan hendak loji air kita boleh luluskan," katanya.

Ayat-ayat kempen Pilihanraya tu.. Hebat bukan?

Tapi.. cuba baca laporan di bawah ni..

SUNGAI PETANI – Seramai 108 mangsa tsunami Kuala Muda, Kedah kempunan untuk berpindah ke rumah baharu sepertimana yang dijanjikan 10 tahun lalu.

Bekas Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Tepi Sungai, Ismail Othman berkata, kebanyakan mangsa masih menetap di lokasi asal rumah mereka yang rosak dan sebahagian lagi sudah pun dipindahkan melalui fasa pertama.

Beliau yang berpengalaman menjadi pengerusi JKKK selama 10 tahun dan setiausaha JKKK selama 12 tahun berkata, bagi fasa pertama iaitu bagi kategori rumah musnah teruk, 123 umah siap dibina di Taman Permatang Katong, Kota Kuala Muda, dua tahun selepas tsunami.

“Bagaimanapun, terdapat 108 mangsa (berdasarkan bancian terdahulu) yang masih menanti untuk dipindahkan kerana dijanjikan untuk terlibat dalam projek fasa kedua pembinaan,” dakwanya.

Ismail mendakwa, kerajaan ketika itu telah mengumumkan peruntukan sebanyak RM800juta untuk penempatan semula mangsa tsunami melibatkan 150 hektar tanah telah digazet untuk tujuan pembinaan rumah.

“Bayaran pampasan kepada pemilik tanah juga telah diberikan ketika itu bertujuan agar projek fasa kedua berjalan lancar,” dakwanya.

Katanya, fasa kedua melibatkan mangsa dari Kampung Tepi Sungai, Kepala Jalan, Padang Salim, Hujung Matang, Puyu dan Sungai Yu.

Namun, projek fasa kedua itu hanya tinggal harapan kerana belum dibina sehingga kini, mangsa pula telah membaiki semula rumah mereka dan ada yang membina rumah baru di tapak lama berikutan masih tidak berpindah.

“Namun, apa yang lebih terkilan, projek penempatan semula kerajaan dibangunkan di Pulau Pinang iaitu di Kuala Muda, Kepala Batas, Seberang Prai di mana sebanyak 425 rumah dibangunkan di Taman Desa Kuala Muda Kepala Batas tiga tahun selepas tsunami,” dakwanya.

Ismail mendakwa, akan tetapi, hanya 11 rumah yang terjejas di Seberang Prai sedangkan kawasan berisiko tinggi ialah di pesisiran pantai Kuala Muda, Kedah sehingga berlaku kematian akibat tsunami 26 Disember 2004.

Menurutnya, masing-masing saling bertanyakan bila dan di mana akan dipindahkan seolah-olah telah dilupakan hak mereka yang dijanjikan kerajaan 10 tahun lalu.

“Penduduk masing-masing kempunan mahukan rumah yang dijanjikan, namun sehingga kini tiada perkembangan positif,” katanya.

Katanya, beliau telah berusaha pelbagai cara dengan menghantar surat ke kerajaan negeri dan persekutuan bagi menyuarakan kehendak mangsa yang bimbang sekiranya dilanda ombak tsunami buat kali kedua.

“Kami sedih apabila janji yang dilafazkan tidak ditunaikan malah ada sebilangan kecil mangsa tsunami tidak merasai untuk berpindah sehingga ada yang telah meninggal dunia, uzur, sakit dan berpindah lokasi,” katanya.

Menurut beliau, pendedahan dibuat bertujuan meraih simpati agar nasib mangsa tsunami di Kota Kuala Muda terbela atau menerima perhatian pihak tertentu lapor Sinar Harian

Hmmm... BN Menang Kedah Senang?

No comments:

Post a Comment