Satu tuduhan da spekulasi yang cukup menyakitkan emosi keluarga juruterbang
Wajarkah ianya dihebahkan?
Terutamanya dari jurucakap kerajaan?
Juruterbang 'membunuh diri' jarang berlaku, tidak mungkin tetapi sukar untuk dikesan
Dikemaskini 07:41PM Mac 22 2014
KOMEN: Walaupun
segala-galanya begitu tidak menentu dan semua orang keliru dengan
konsep tentang apa yang berlaku kepada pesawat MH370 yang hilang, ia
boleh difahami bahawa "juruterbang bunuh diri" kemungkinan sedang
diperkatakan.
Tetapi
harus juga ditekankan bahawa jika seseorang juruterbang "membunuh
diri" ia bukan sahaja jarang berlaku tetapi tidak mungkin individu itu
layak untuk menjadi juruterbang.
Seseorang
itu perlu mengikuti peraturan dan mereka yang mempunyai mental dan
emosi stabil secara berkala telah diuji terlebih dahulu untuk memastikan
mental dan emosi mereka sentiasa positif dan kekal dalam keadaan
demikian.
Pentadbiran
Penerbangan Persekutuan mencatat hanya lapan kes daripada 2,758
kemalangan maut penerbangan di Amerika Syarikat antara 2002 hingga 2012
berikutan disebabkan oleh juruterbang membunuh diri.
Walaupun
dalam semua kes laporan mendapati bahawa tidak semua orang yang
terlibat, dengan empat didapati positif kerana meminum arak dan dua
orang akibat tekanan hidup.
Forensik
Psikologi A Dubai memberitahu Gulf News bahawa untuk membuktikan
juruterbang telah membunuh diri adalah satu tugas yang sukar.
"Ia
amat sukar untuk membuat bedah siasat psikologi tanpa maklumat yang
mencukupi (berdasarkan kes)," Dr Raymond Hamden dipetik sebagai berkata.
Beliau
juga memberitahu harian bahawa semua juruterbang dari syarikat
penerbangan ternama dikehendaki melalui penilaian psikologi sekali di
samping pemeriksaan fizikal berkala.
"Seperti
setiap manusia, juruterbang di setiap syarikat penerbangan boleh
menjadi terdedah kepada serangan. Kadang-kadang, seseorang itu hanya
boleh menjadi lelaki bertukar umur tertentu," kata beliau sambil
menambah bahawa tidak semua orang yang menghadapi krisis pertengahan
umur adalah membunuh diri.
"Ia
orang-orang yang berasa putus asa dan tidak berdaya yang biasanya
berakhir menjadi lebih terdedah kepada kemusnahan diri," kata Dr Hamden
berkata lagi dalam laporan itu.
Seorang
pakar dalam laporan teluk telah mengatakan bahawa juruterbang disahkan
menghidapi tahap sederhana kemurungan walaupun tidak boleh membawa kapal
terbang.
Bagi, Dr Bahjat Balbous pula, beliau berpendapat juruterbang perlu menjalani ujian psikologi secara berkala.
"Saya
rasa semua juruterbang perlu menjalani ujian psikologi berkala dan
bukannya ujian sekali psikometrik sebagai sebahagian daripada proses
pengambilan".
"
Kerja juruterbang adalah satu yang sangat sensitif yang menimbulkan
risiko kepada orang dalam pesawat dan di atas tanah," ujarnya.
Dalam
perkembangan berkaitan, Dr Hassan Sayek merupakan seorang pakar
perunding psikiatri di Poliklinik di Deira, Dubai memberitahu beliau
pernah menangani kes sedemikian rupa.
"Saya
pernah menangani sekurang-kurangnya satu kes seorang juruterbang
menghadapi kemurungan sederhana. Syarikat penerbangan itu tidak
membiarkan dia terbang selama beberapa bulan sehingga dia pulih
sepenuhnya," katanya.
Sementara
itu, Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) menjelaskan ia
satu keperluan untuk ahli-ahlinya bagi memenuhi standard tertentu
apabila ia datang kepada kesihatan mental dan fizikal juruterbang.
Juruterbang
yang mempunyai sejarah psikosis, alkohol, penggunaan dadah, gangguan
personaliti, kelainan mental atau neurosis akan ditolak secara automatik
tetapi difahamkan peraturan ICAO tidak memerlukan ujian psikologi
formal dan berkala.
Ketua
Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines Ahmad Jauhari Yahya memberitahu CNN
bahawa semua juruterbang akan perlu melalui ujian psikologi untuk
melihat jika mereka difikirkan wajar untuk mengendalikan kapal terbang.
"Ujian psikologi, ujian psikometrik dan yang ada prosedur standard untuk pengambilan perintis.
Mereka
mesti melalui ujian itu, pada masa depan, kita akan jelas melihat ke
dalam semua ini dan melihat sama ada kita boleh mengukuhkan, mengetatkan
semua syarat-syarat kemasukan pelbagai, "kata Ahmad Jauhari.
Laporan
CNN lagi memetik seorang bekas juruterbang berkata bahawa ujian
psikologi bergantung kepada syarikat penerbangan dan juga sebagai badan
di negara di mana syarikat penerbangan itu adalah berdasarkan.
FAA
di Amerika Syarikat memerlukan semua juruterbang Amerika menjalani
peperiksaan fizikal sekali atau dua kali setahun dan pemeriksa perubatan
perlu termasuk penilaian keadaan psikologi juruterbang dalam laporan
akhir .
Ia
juga telah belajar bahawa juruterbang dikehendaki menyatakan keadaan
perubatan mereka dan sama ada ubat-ubatan yang ditetapkan kepada mereka.
Walau
bagaimanapun, seorang kapten juruterbang dalam laporan berita itu
berkata cek tahunan memberi tumpuan kepada kesihatan fizikal juruterbang
bukannya kesihatan mental.
Bagaimanapun, penganalisis penerbangan CNN Mark Weiss dilaporkan mempunyai pendapat berbeza.
"Saya
terbang (mengendali) selama lebih 20 tahun. Saya tidak fikir saya
mempunyai apa-apa yang mendalam pemeriksaan psikologi lagi dari FAA. "
Weiss
yang merupakan seorang bekas juruterbang berkata lagi bahawa ujian
psikologi dilakukan biasanya apabila juruterbang memohon pekerjaan di
syarikat penerbangan.
"Taraf
memohon pekerjaan yang cukup ketat kerana begitu banyak orang yang cuba
untuk mendapatkan pekerjaan. Juruterbang merupakan satu pekerjaan yang
sanga didambakan dan mereka benar-benar memilih calon kriteria yang
layak," ujarnya.
Seorang
juruterbang Les Abend yang menerbangkan pesawat Boeing 777 dalam
laporan tersebut menyatakan tidak ada soalan yang ditanya berkaitan
dengan kesihatan mental dan kebanyakan juruterbang atau rakan-rakan
mereka sering diberitahu untuk melaporkan dengan segera sekiranya
juruterbang menghidap penyakit mental.
Rupa-rupanya, beberapa juruterbang menyembunyikan keadaan mereka kerana takut kehilangan pekerjaan mereka.
Weiss
bagaimanapun menegaskan bahawa juruterbang kebanyakannya orang-orang
yang mempunyai mental yang stabil dan fikiran yang kukuh.
Dalam
tahun-tahun kebelakangan ini, kejadian bunuh diri membabitkan
juruterbang adalah pada tahun 1999 apabila Mesir Air 990, Boeing dimuat
sepenuhnya 767 selepas hanya tiga puluh minit dari berlepas dalam
kononnya bukan atas perjalanan dari New York ke Kaherah menurun daripada
36,000 kaki kepada 19,000 kaki dalam setengah minit. Ia hilang dari
radar dan terhempas ke dalam Lautan Atlantik membunuh 217 penumpang dan
anak kapal di atas kapal.
Siasatan
mendedahkan bahawa juruterbang pesawat Boeing telah mengucapkan dalam
kata-kata bahasa Arab "Saya bergantung kepada Allah" sebagai juruterbang
dan mengendalikan pesawat menjunam ke dalam laut.
Mesir
tidak dapat menerima bahawa juruterbang membunuh diri. Walau
bagaimanapun, penulis dan juruterbang Penerbangan William Langewiesche
dalam Majalah Atlantik yang diterbitkan oleh majalah Business Times
Antarabangsa berkata kelas atasan Mesir mempunyai pengetahuan penuh
bahawa juruterbang membunuh diri dan semua orang di atas kapal tetapi
kerajaan mereka telah memilih untuk sebaliknya menjana sehingga
spekulasi mengenai Amerika menutup.
Satu
lagi membunuh diri mungkin dengan kes perintis adalah kemalangan 1997
Indonesia Silk Air di mana siasatan NTSB Amerika Syarikat yang diterajui
menyimpulkan bahawa kemalangan itu telah menjadi produk yang sengaja
input kawalan penerbangan yang mungkin oleh kapten.
Boeing
737 Siri 300 hanya satu tahun pada masa itu apabila ia terhempas ke
dalam sungai di Palembang, Indonesia membunuh 104 penumpamg di atas
kapal. Pesawat yang dipandu oleh warga Singapura Tsu Way Ming dalam masa
satu minit telah jatuh kepada 35,000 kaki ke dalam sungai dalam apa
yang dinyatakan dalam laporan ini pada kelajuan supersonik yang berpecah
dan membunuh semua di atas kapal.
Penyiasatan
oleh seorang wartawan Australia mendedahkan bahawa pihak berkuasa
Indonesia bersetuju dengan kesimpulan Amerika bahawa juruterbang Tsu
sengaja disebabkan pesawat crash apabila pembantu juruterbang keluar
dari kokpit dan juga menyebut bahawa juruterbang mempunyai masalah
peribadi yang serius.
Dalam
kes MH370, ia adalah adil untuk siasatan juga memberi tumpuan kepada
Kapten Zaharie Ahmad Shah dan pembantu juruterbang beliau, Fariq Hamid,
berikutan perkembangan baru dalam kehilangan pesawat Malaysia Airlines
itu.
Walau
bagaimanapun, rakyat Malaysia secara amnya tidak dapat percaya bahawa
mereka boleh bertanggungjawab bagi kemalangan itu kerana tidak ada bukti
telah menunjukkan kepada mereka mempunyai apa-apa masalah peribadi yang
dikenali dan dihormati oleh rakan-rakan mereka sebagai juruterbang yang
bertanggungjawab dan profesional.
No comments:
Post a Comment