Lima hari selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengisytiharkan
kepada CNN bahawa laporan awal mengenai kehilangan MH370 dihantar
kepada Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO), pakar
penerbangan mempersoalkan mengapa laporan itu tidak diberikan kepada
pihak awam.
Ketika dunia terus menunggu sebarang bukti tentang pesawat Malaysia yang
hilang itu, Malaysian mengambil pendekatan yang mengejutkan, iaitu
menyerahkan laporan kepada agensi di bawah PBB itu, kata Clive Irving
semalam dalam The Daily Beast.
"Bukan amalan biasa laporan penyiasatan kemalangan
untuk terus ke ICAO. Ia menjadi tanggungjawab agensi penyiasat negara
berkenaan untuk mengeluarkan laporan itu kepada awam di mana perlu,
sebagaimana amalan biasa bagi membayangkan penyiasatan itu bebas
daripada kongkongan politik atau industri," kata Irving dalam laman
berita itu.
Lebih daripada 50 hari berlalu sejak MH370 lenyap pada 8 Mac dan
pencarian yang diketuai Australia di Lautan Hindi di mana Boeing
777-200ER itu dijangkakan terhempas tidak menimbulkan apa-apa hasil.
Reuters melaporkan semalam bahawa kemungkinan untuk menjumpai serpihan
terapung daripada MH370 tampak mustahil, dan fasa baru untuk pencarian
akan fokus kepada kawasan yang lebih besar di dasar laut Lautan Hindi.
Irving berkata misteri paling besar dalam sejarah penerbangan belum
menemui penjelasan walau dengan pencarian multinasional di kawasan
terpencil Lautan Hindi, dan ini menimbulkan dua persoalan:
Adakah sumber yang mencukupi digunakan untuk pencarian dasar laut?
Adakah realistik untuk terus pencarian apabila musim sejuk hemisfera
selatan sudah bermula dan keadaan hanya boleh lebih teruk daripada kini?
Satu-satunya cara munasabah untuk menjawab persoalan tersebut adalah
dengan membandingkannya dengan pencarian penerbangan Air France 447 yang
terhempas di Lautan Atlantik pada 2009.
Apa yang paling menarik tentang pencarian Air France 447 adalah ia "bukan satu usaha yang berterusan atau terbuka", katanya.
"Ia dijalankan dalam jangka masa lebih kurang dua tahun dalam empat operasi yang berasingan."
Kotak hitamnya, serpihan dan mayat dijumpai dua tahun kemudian dalam operasi keempatnya.
"Jelas bahawa pencarian untuk bangkat Air France Airbus A330 dirancang
dengan teliti, sistematik dan mempunyai sumber yang mencukupi, dengan
setiap operasi dijadualkan untuk musim di Atlantik Selatan yang tidak
bahaya." kata Irving.
Dalam kes MH370, tidak terdapat jumpaan awal bangkai pesawat itu.
Namun, katanya, "Pencarian di Atlantik menunjukkan tiada gunanya
menggunakan alatan menyelam yang canggih sehingga kawasan pencarian
dapat diperkecilkan lagi. Pada masa itulah teknologi yang digunakan
boleh memberikan kesan – mulanya lokasi serpihan kemudian penemuannya."
Kes Air France 447 memberi penanda antarabangsa bagi integriti
penyiasatan hempasan pesawat, kata Irving, kerana keterbukaan dan
komitmennya untuk memberitahu pihak awam apa yang dijumpai para
penyiasat.
Laporan akhir yang dikeluarkan pada Julai 2012 disifatkan sebagai,
"deskriptif, preskriptif dan menjadi teladan dalam penjelasannya".
Irving berkata Malaysia sepatutnya mengikuti langkah Perancis dan
mengeluarkan laporan sendiri daripada menghantarkan laporan kepada ICAO
di Montreal. ~tmi
No comments:
Post a Comment