PETALING JAYA: Sebuah syarikat penerokaan Australia mendakwa ia menemui
bangkai pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang hilang, enam
minggu selepas ia meninggalkan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala
Lumpur (KLIA) untuk ke Beijing pada 8 Mac lalu.
GeoResonance yang berpangkalan di Adelaide pada Isnin berkata, ia mula
melakukan pencariannya sendiri terhadap pesawat Boeing 777 pada 10 Mac
lalu dan mengesan kemungkinan bangkai pesawat itu di Teluk Bengal,
kira-kira 5,000 kilometer dari lokasi carian semasa di selatan Lautan
Hindi dekat Perth.
Pencarian GeoResonance itu meliputi 2,000,000
kilometer persegi zon kemungkinan berlakunya nahas, menggunakan imej
yang diperolehi dari satelit dan pesawat, dengan pakar-pakar sains
syarikat itu menumpukan usaha mereka di utara dari lokasi terakhir MH370
yang diketahui, menggunakan lebih 20 teknologi untuk menganalisis data
yang termasuk reaktor nuklear.
Menurut jurucakap syarikat itu, David Pope, "Teknologi yang kita gunakan
pada asalnya direka untuk mencari kepala peledak nuklear, kapal selam.
Pasukan kami di Ukraine memutuskan kita perlu mencuba dan membantu."
Pope menambah bahawa GeoResonance telah membandingkan penemuan mereka
dengan imej yang diambil pada 5 Mac lalu, tiga hari sebelum MH370
dilaporkan hilang dan mereka tidak mencari apa yang dikesan mereka di
tempat itu.
"Bangkai itu tidak ada sebelum kehilangan MH370. Kita bukan cuba untuk
mengatakan bahawa ia adalah pasti MH370, bagaimanapun ia merupakan
petunjuk yang harus kita ikuti," kata Pope.
Sementara itu, seorang lagi jurucakap GeoResonance, Pavel Kursa
menambah, beberapa elemen yang terdapat dalam pesawat komersial itu
dikesan di kawasan Teluk Bengal.
"Kami mengenal pasti unsur-unsur kimia dan bahan-bahan yang membentuk
satu Boeing 777... ianya adalah aluminium, titanium, tembaga, aloi
keluli dan bahan-bahan lain," kata Kursa dalam satu kenyataan yang
dilaporkan oleh saluran berita Australia 7News .
MH370, membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, meninggalkan Lapangan
Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada pukul 12.41 pagi 8 Mac
lalu dan hilang dari skrin radar kira-kira sejam kemudian, ketika berada
di ruang udara Laut China Selatan.
Ia sepatutnya tiba di Beijing pada pukul 6.30 pagi hari yang sama.
Satu operasi pencarian antarabangsa dilakukan bagi mencari pesawat yang
hilang, dengan yang pertama di Laut China Selatan dan kemudian selepas
ia dikatakan menyimpang dari laluan penerbangan, pencarian beralih ke
dua koridor, meliputi koridor utara dari sempadan Kazakhstan dan
Turkmenistan ke utara Thailand dan koridor selatan, dari Indonesia ke
selatan Lautan Hindi.
Susulan analisis data satelit yang belum pernah belaku sebelum ini,
syarikat telekomunikasi satelit Inmarsat dan Cawangan Siasatan
Kemalangan Udara United Kingdom membuat kesimpulan bahawa pesawat MH370
terbang ke koridor selatan, dan kedudukan terakhirnya di tengah Lautan
Hindi di barat Perth.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kemudian pada 24 Mac, 17
hari selepas kehilangan pesawat itu, mengumumkan bahawa pesawat MH370
telah "berakhir di selatan Lautan Hindi". ~mstar
No comments:
Post a Comment