اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Monday, March 31, 2014

Pemberontakan Pahang 1891-1895; Pengajaran dari Sejarah









Gambar diatas ialah mesyuarat raja Melayu yang pertama. Ia diadakan pada bulan Julai 1897. Bertempat di Kuala Kangsar.  Tanda2 A= Tok Gajah, B= Bahaman, C= Mat Kilau, D= Mat Lela. Duduk dalam barisan kedua, dari kiri: Hugh Clifford(Resident Pahang); sebelah Clifford seorang resident dan sebelah resident ini seorang lagi resident). Frank Swettenham duduk di tengah dan dia mempengerusi persidangan pertama ini

‘A’ menunjukkan gambar pendekar Pahang yang terkenal- Khatib Rasu bin Tok Shahrum. Dia dikenali juga sebagai Tok Gajah. ‘B’ ialah gambar Bahaman bin Imam Noh  Orang Kaya Semantan. Setelah dia di istihar durhaka, gelaran Orang Kaya di buang, maka kembali lah dia kepada nama pusat nya- Si Bahaman. ‘C’ adalah gambar Mat Kilau, anak kepada Khatib Rasu. ‘D’ ialah gambar Mat lela.  

Apa yang tak kena dengan gambar ini? Yang tidak kena ialah gambar ini bukan wajah2 yang diberitahu kepada kita. Kenapa?
Gambar diatas menjadi kebanggan waris dan anak cucu tokoh2 tadi. Sayang nya, perasaan bangga mereka tidak kena pada tempat nya. kerana tokoh2 sebenarnya, tidak ada dalam gambar tersebut.
Tokoh2 yang saya sebut tadi adalah pimpinan pemberontakan Pahang. Tempoh pemberontakan tersebut ialah 1891-1895. Pada penghujung tahun 1895, Hugh Clifford mengistiharkan Pahang rebellion tamat. Para pemimpin nya ramai sudah dibunuh. Tok Gajah , Bahaman, Mat Kilau dan yang hidup dan tidak ditangkap semua nya melarikan diri. Bahaman dan Mat Kilau melarikan diri ke Siam. Tok Gajah dengan adik nya, khatib haji Muhammad Amin melarikan diri ke Terengganu dan Kelantan. Tok Gajah kemudian mati di Kuala Berang Terengganu. Adiknya, Muhamad Amin mati di Lebir, Kelantan.
Masa gambar diatas diambil 1897, semua yang kita sebut tadi dalam buruan. Maka soalan nya, bagaimana mereka ada dalam gambar? Jika ada tentulah Hugh Clifford sudah pun menangkap mereka dan pasti mereka dihukum mati. Oleh kerana semua tokoh tadi berada  dalam pelarian, maka gambar2 diatas yang dikatakan gambar mereka tidak benar.
Tujuan saya ialah memberitahu waris kesemua tokoh diatas, jangan mempercayai gambar diatas. Bahaman, Mat KIlau dan Tok Gajah tidak ada dalam gambar tersebut. Tidak mungkin berada kerana sudah tentu ditangkap.
Jenerasi berjenerasi, waris2 Bahaman, Mat Kilau dan Tok Gajah hidup dalam naratif palsu oleh penjajah Inggeris dan para juak penjajah. Setelah saya menjadi ahli parlimen Raub, saya semakin menyedari peranan yang dimainkan oleh tokoh2 yang disebut. Ia membuat saya ingin membaca semula naratif sejarah dari buku2 yang ditulis oleh W LInehan A History of Pahang yang diberikan oleh arwah bapa saya kepada saya dalam tahun 1970an. Buku tersebut ditulis oleh Dr Linehan pada tahun 1936. Banyak fakta2 Linehan pula diambil dari sumber sejarah Pahang iaitu HIkayat Pahang.  Sumber2 lain mengenai Pahang pun ada 2 atau 3 yang jika kita baca keseluruhan nya dan mengaplikasi sedikit penghalusan fikiran, pasti gambaran yang lebih jelas akan muncul.
Menilai kembali perananan pemberontakan.
Nilai peranan pahlawan Melayu seperti Bahaman, mat Kilau dan Tok Gajah, Mat lela, Mat Kelubi(Khalbi), dan lain2 nya bukan terletak pada kehandalan peribadi dan ketangkasan kependekaran mereka. Waris Mat Kilau, Bahaman dan Tok Gajah tentulah bangga jika orang lain kata- hebat kepahlawanan moyang kamu semua- boleh terbang, boleh menghilangkan diri, boleh menyebabkan musuh melekat pada tempat duduk, boleh menangkap peluru dan peluru akan membunuh jika penangkap nya tidak terdaya memegang peluru tersebut dari menepati sasaran yang diniatkan- semua ini adalah sumber kebanggaan. Tidak syak lagi menjadi sumber kebanggaan dan patut pula. Tapi kemana kehebatan ini semua berakhir? Ia berakhir dengan kematian kerana teknoloji yang superior akhir nya mengatasi kehandalan dan keperwiraan.
Nilai sebenar pemberontak dan pemberontakan kepada kita jenerasi pewaris ialah dalam pengajaran nya.
Dan apa pengajaran nya?
Tanpa mereka sendiri menyedari nya, pemberontakan Bahaman, Mat Kilau dan Tok Gajah melambangkan pertembungan antara golongan yang mendapat hak kerana kedudukan yang diwarisi, kerana kekuatan kedudukan dengan golongan yang mendapat hak kerana memperjuangkan nya, menggunakan  kudrat dan menggunakan akal. Itu sebabnya, golongan feudal dan inggeris senang berkerjasama- kerana kedua golongan mendapat hak, seperti kita lihat setelah British menempatkan diri mereka dalam tanah air kita, bersandarkan kuasa dan kedudukan. Mat Kilau, Bahaman dan Tok Gajah mewakili golongan yang tahu bahawa hak adalah suatu yang dperjuangkan dan dipertahankan.
Ini pengajaran yang patut diambil perhati oleh bangsa Melayu kita. Bahawa hak kita datang kepada kita bukan kerana status kita sebagai Melayu dan kedudukan yang kita warisi, tapi hasil dari kesediaan memperjuangkan hak tersebut dan mempertahankan hak tersebut.

No comments:

Post a Comment