Sekarang ini saya dan isteri berada di KL menghadiri majlis perkahwinan anak saudara.
Kami di sini sejak pagi jumaat dengan menaiki pesawat firefly dari Kota Bharu dan akan pulang pada isnin malam. Apa yang saya nak kongsikan adalah perkara positif dan hikmah di sebalik kehilangan MH370
Buat pertama kalinya selama saya menggunakan khidmat MAS, Firefly dan Airasia saya tidak pernah mendengar pilotnya memberikan Salam di iringi dengan bacaan Bismillah dan Doa Perjalanan. Ucapan alu-aluan dalam bahasa inggerisnya juga didahului dengan salam dan bismillah.
Ini membuatkan saya rasa terharu dan gembira sehingga menitiskan air mata keharuan
MH370: Di manakah engkau?
SEKILAS PANDANG: Selepas empat puluh tiga hari dan masih mengira lagi. Senario semasa dalam mencari pesawat MH370 hilang hanya seolah-olah mengukuhkan pelbagai teori konspirasi sekitar misteri.
Kami di sini sejak pagi jumaat dengan menaiki pesawat firefly dari Kota Bharu dan akan pulang pada isnin malam. Apa yang saya nak kongsikan adalah perkara positif dan hikmah di sebalik kehilangan MH370
Buat pertama kalinya selama saya menggunakan khidmat MAS, Firefly dan Airasia saya tidak pernah mendengar pilotnya memberikan Salam di iringi dengan bacaan Bismillah dan Doa Perjalanan. Ucapan alu-aluan dalam bahasa inggerisnya juga didahului dengan salam dan bismillah.
Ini membuatkan saya rasa terharu dan gembira sehingga menitiskan air mata keharuan
MH370: Di manakah engkau?
SEKILAS PANDANG: Selepas empat puluh tiga hari dan masih mengira lagi. Senario semasa dalam mencari pesawat MH370 hilang hanya seolah-olah mengukuhkan pelbagai teori konspirasi sekitar misteri.
Pihak
berkuasa dari lebih 20 negara telah menggerakkan kekuatan ketenteraan
yang terbaik dan teknologi yang terbaik ada, tetapi tidak ada cincang
tunggal bukti lagi, untuk mencadangkan MAS jet yang hilang telah
terhempas di Lautan selatan India.
The
Wall Street Journal melaporkan bahawa ketidakupayaan oleh pihak carian
untuk mencari apa-apa bentuk bangkai atau serpihan dikaitkan dengan
penerbangan itu telah mencetuskan harapan di kalangan saudara-mara
penumpang di atas kapal mereka mungkin masih hidup di atas tanah di
suatu tempat.
Mohamad
Sahril Shaari,24, sepupu penumpang Mohd Razahan Zamani menuntut pihak
berkuasa untuk menunjukkan bukti kukuh bagi menyokong tuntutan
kemalangan mereka.
"Saya
tidak fikir ia adalah di laut kerana jika ia adalah, mereka akan dapati
pecahan. Saya rasa kapal terbang yang paling mungkin mendarat di suatu
tempat.
"Anda
perlu meluangkan masa mencari pesawat di darat. Menunjukkan kepada kita
bukti yang tidak dapat disangkal atau kita tidak akan menerima bahawa
mereka adalah mati," katanya.
Beliau
mempunyai hujah, beribu-ribu lelaki telah membelanjakan beratus-ratus
jam mencari di lautan luas bagi apa-apa petunjuk tetapi tidak ditemui.
Apa
yang diandaikan bahawa pesawar seberat 200 tan telah entah bagaimana
terhempas ke dalam laut utuh sepenuhnya tanpa melihat sebarang kepingan
bangkai pesawat dan telah menetap jauh ke dalam lumpur di bahagian bawah
lautan, kerana parti carian tidak kelihatan untuk mencari apa-apa,
walaupun menggunakan selam.
Malah
dalam kes Air France 447 pada tahun 2009, ia hanya kotak hitam dan
bangkai utama yang mengambil masa dua tahun untuk mencari, tetapi
beberapa badan dan lain-lain bahagian yang lebih kecil daripada
penerbangan itu telah timbul semula seawal lima hari selepas kemalangan
itu.
Misi
carian nampaknya tidak membawa ke mana-mana, Pemangku Menteri
Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengumumkan bahawa operasi
semasa akan dikaji semula untuk menentukan cara terbaik di masa hadapan.
Beliau
tidak menjelaskan apa kajian semula dalam konteks ini bermakna. Tetapi
ia adalah kepercayaan tegas kerajaan bahawa penerbangan itu memang
terhempas di lokasi yang jauh di selatan Lautan Hindi. Dengan kajian,
bahawa mereka mempersoalkan kesimpulan awal mereka sendiri dan sedang
mempertimbangkan pilihan lain?
Hishammuddin
dipetik sebagai berkata "carian akan sentiasa diteruskan. Ia hanya
menunggu pendekatan". Adakah ini bermakna mereka sedang mempertimbangkan
carian kini bahawa pesawat tidak kelihatan berada dalam laut? Itu
adalah satu kenyataan yang agak samar-samar oleh Hishammuddin.
Kesakitan
yang secukupnya telah membebankan oleh pegangan "rahsia" dan maklumat
"sensitif" . Baru-baru ini, keluarga Cina menyerbu keluar dari sesi
taklimat lain di Beijing sebagai usaha mencari jawapan. Mereka menuduh
pihak berkuasa merahsiakan maklumat pegangan dan jelas, mereka tidak
harus dipersalahkan.
Apa-apa
pernyataan yang mengelirukan dan bercanggah dari sudut rujukan sahaja
akan menyebabkan orang, terutama mereka yang sangat-sangat mencari
jawapan pada tempat di mana orang yang tersayang sebelum ini telah
menolak sebagai teori konspirasi, seperti dirampas dan disimpan
sebagainya lokasi rahsia, sebagai kesimpulan mungkin.
Dan
ketidakupayaan pihak berkuasa untuk memecat mereka teori dengan bukti
konkrit hanya menguatkan mereka lagi. Lagipun, beberapa teori memberi
saranan yang baik semasa status "terhempas di tempat ini di lautan
tetapi entah bagaimana tidak serpihan dijumpai".
Sudah
tiba masanya untuk pihak berkuasa untuk membersihkan krisis ini.
Bercakap dengan jelas mengenai apa yang berlaku terutama kepada
saudara-mara dan berhenti membuang khabar angin mulut hanya satu
penerbangan atau pakar tentera boleh faham. Beritahu perkara seperti itu
dan mungkin, hanya mungkin, rakyat akan mula mempercayai lagi. - sumber
Kerajaan malaysia pernahkah bercakap benar selama menjadi pentadbir negara ini?
ReplyDelete