MH370: Malaysia terperangkap dalam 'Perang Dingin ' AS-China?
Apakah
yang kerajaan Malaysia cuba sembunyikan sebenarnya dengan mengambil
sikap dan pendirian terus membisu berhubung senarai barangan kargo
pesawat MAS dengan menyifatkannya sebagai "Rahsia Besar" atau sulit?
Apakah
terdapat beberapa senarai barangan "kargo sangat sensitif" dalam MH370?
Sesuatu yang menarik minat kuasa-kuasa besar dunia - iaitu Amerika
Syarikat dan China - dalam usaha mereka untuk mencapai keunggulan dunia?
Pesawat
MH370 yang membawa seramai 239 orang penumpang dan anak kapal, hilang
dari skrin radar penerbangan komersial pukul 1.07 pagi pada 8 Mac.
Dalam
sidang media khas kira-kira pukul 10 malam pada 24 Mac, Perdana Menteri
Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kepada dunia bahawa "MH370 telah
berakhir di selatan Lautan Hindi".
Operasi
pencarian multinasional mencari dan menyelamat (SAR) yang memberi
tumpuan di selatan Lautan Hindi segera beralih kepada 2,500 kilometer
barat daya Perth selepas Australia mengumumkan bahawa pihaknya telah
berjaya mengesan dua keping "serpihan boleh dipercayai" telah dirakam
oleh imej satelit pada awal pagi.
Tetapi
sehingga hari ini, tiada apa-apa "serpihan boleh dipercayai" telah
ditemui oleh SAR Australia yang menerajui di Lautan Hindi untuk
menghubungkan MAS Boeing 777 hilang. Kini pasukan SAR itu beralih ke
kawasan lain di utara apabila berjaya mengesan "ping" dipercayai datang
dari kotak hitam atau perakam suara pesawat penerbangan MH370.
Apa
yang pelik dan menghairankan ialah sehari selepas pengumuman Najib,
Australia telah meminta pihak berkuasa Malaysia untuk mendedahkan
senarai penuh barangan kargo dalam pesawat itu untuk membantu dalam
mencari serpihan yang boleh dikaitkan dengan MH370.
Australia
tidak pernah dimaklumkan mengenai senarai barangan ini manakala
Malaysia masih tidak berganjak untuk mendedahkan senarai barangan kargo
tersebut dan menyifatkannya sebagai "Rahsia Besar" iaitu sulit. Sehingga
kini belum ada rungutan dari mana-mana negara lain.
Tidakkah Australia, Amerika Syarikat dan China sebenarnya ingin tahu barangan apa yang dibawa MH370 itu?
Malah
tentera negara-negara di Laut China Selatan, Selat Melaka, Laut Andaman
dan Lautan India seolah-olah tidak membawa sebarang erti dalam rekod
radar mereka sepanjang tempoh 24 jam kehilangan MH370 itu.
Adakah
mereka benar-benar ingin tahu atau mungkin sebenarnya mereka sudah pun
mengetahui barangan apa yang MH370 itu bawa? Adakah mereka benar-benar
mahukan pesawat itu agar ditemui semula?
Adakah
Australia membantu Malaysia untuk mengalihkan tumpuan SAR jauh dari
Laut China Selatan di mana MH370 mungkin telah benar-benar terhempas
bukan?
Mengapa Malaysia mengambil masa selama lima jam sebelum mengumumkan bahawa MH370 telah hilang?
Ini bukannya spekulasi tetapi persoalan yang logik semata-mata bahawa pihak berkuasa SAR telah gagal untuk menanganinya.
Selagi
tiada bukti nyata dan kukuh didapati untuk mengesahkan bahawa pesawat
MH370 itu telah terhempas, tidak ada orang terutama dari keluarga
penumpang menaiki pesawat MH370 yakin bahawa pesawat itu telah
terhempas.
Hari
ini dengan teknologi SAR dan penerbangan semakin canggih, tiada ada
siapa yang percaya bahawa pesawat mempunyai saiz sedemikian rupa boleh
terbang selama tujuh jam tanpa dikesan daripada pihak tentera dan pusat
pengawasan penerbangan.
Tidak
ada sesiapa yang dapat mempercayai - ia adalah sesuatu perkara yang
mustahil - tidak ada sekeping serpihan dikaitkan dengan MH370 dijumpai
setakat ini. Adakah SAR telah mencari di lokasi yang salah?
Terdapat
banyak teori-teori konspirasi dilaporkan di peringkat global oleh media
cetak, rangkaian berita stesen televisyen dan di ruang siber.
Sesetengah
teori ini jika dibaca dan diamati isi kandungannya seperti tidak logik
dan mungkin ada beberapa teori pula dilihat munasabah dan boleh diterima
akal.
Jika
tiada bukti nyata yang MH370 telah terhempas dan meragut nyawat kesemua
penumpang dan anak kapal, laporan mengaitkan perisikan Rusia telah
menuduh Amerika Syarikat sebagai bertanggungjawab bagi pesawat yang
hilang semakin realistik.
Laporan
mendakwa bahawa krisis MH370 itu adalah sebahagian daripada "Perang
Dingin" konspirasi antara Amerika Syarikat dan China.
Lagipun, majoriti penumpang MH370 Beijing - adalah warga negara China.
Apa
yang ada di dalam kargo pesawat MH370 perjalanan ke Beijing? Sebuah
laporan memetik perisikan Rusia yang mendakwa "kargo mencurigakan" telah
dimuatkan dalam pesawat tersebut.
Sekiranya demikian, jelas Amerika Syarikat, China dan Malaysia tahu apa yang berada di dalam kargo pesawat?
Mungkin,
sekarang, untuk kepentingan politik dan "Perang Dingin" kedua-duanya
Amerika Syarikat dan China mahu MH370 hilang dan kekal sebagai misteri?
Mereka
yang condong kepada "Perang Dingin" teori konspirasi ini telah
menunjukkan kebimbangan Amerika Syarikat berkembang sebagai pengaruh
serantau dan ekonomi China di Asia dan Asia Tenggara.
Amerika
Syarikat dikatakan "kecewa" dengan tindakan China yang telah ketara
menyatukan kepentingan ekonomi dan pengaruh di rantau ini menerusi
kehadiran Myanmar yang sangat strategik dalam pengkalan baru Dawei Sea
Port.
Dawei
adalah sebuah bandar di tenggara Myanmar yang terletak di Tavoy di
pantai Laut Andaman dan Lautan Hindi anggaran kira-kira 610 kilometer
selatan Yangon serta 350 kilometer dari barat Bangkok, Thailand.
Menurut
portal MyanmarBurma.com, baru-baru ini Dawei disambungkan ke seluruh
Myanmar dengan kereta api dan jalan raya tetapi kini ia menjadi lokasi
pelabuhan laut dalam baru dan zon ekonomi khas.
Ia
berkeluasan 250 kilometer persegi (61.775 ekar) dengan pembangunan
pelabuhan kos dianggarkan kira-kira AS $58 bilion (RM189 bilion) yang
memaparkan kemudahan seperti pelabuhan laut dalam, taman industri berat,
loji kuasa dan peningkatan kemudahan pelancongan.
Jepun
menyokong projek itu dan Thailand dilaporkan mempunyai kepentingan
besar kerana Dawei akan memberikan Thailand akses yang lebih iaitu terus
ke laluan perdagangan antarabangsa dan pasaran di India, Eropah dan
Afrika sekali gus memintas Selat Melaka.
Ia
juga akan menjadi sumber penjanaan kuasa bagi Thailand. Lebuh raya
mempunyai lapan lorong dan pengangkutan serta laluan kereta api yang
akan menghubungkan Dawei dan Bangkok manakala rancangan pembinaan laluan
kereta api ke Kunming China juga dalam pelan pembangunan!
Selain
itu dalam fasa reka bentuk, zon semasa tersebut akan menggabungkan
Shwe Gas dan China-Myanmar Projek Koridor di bawah pembinaan untuk
membekalkan China dengan gas asli melalui saluran paip darat ke seluruh
Myanmar!
Landasan kereta api dan lebuh raya 800 kilometer dari Kyaukphyu untuk Muse, China, akan menghubungkan China ke Teluk Bengal.
Manakala
pelabuhan laut dalam adalah di bawah pembinaan di Pulau Maday, timur
Kyaukphyu di mana pelabuhan itu akan melabuhkan kapal tangki minyak
300,000-tan dan menjadi satu hubungan yang penting bagi China untuk
menyalurkan petroleum dari Timur Tengah dan pasaran antarabangsa yang
lain.
Walaupun
China akan menerima banyak faedah daripada pelan pembangunan, kebaikan
Myanmar dari segi pertumbuhan ekonomi, guna tenaga serta infrastruktur
yang lebih baik juga amat penting.
Selain
Dawei yang kini di penghujung pembinaan, Myanmar mempunyai enam
pelabuhan laut dalam yang sedia ada di sepanjang pantai dan sedang
merancang untuk membina dua lagi pelabuhan laut dalam baharu.
Dengan
merumuskan semua ini: Media di China telah mula menghantar menerbitkan
berita dalam cadangan sedekad lamanya - untuk membina terusan di
Segenting Kra, Thailand dan dengan itu memintas Selat Melaka, Malaysia
termasuk pelabuhan Singapura.
Secara
berterusan, sekiranya disedari ia sudah pastinya akan menjimatkan kos
penghantaran dan masa jika laluan itu dipendekkan kira-kira 1,000
kilometer.
Syarikat
Liugong Machinery Co Ltd dan XCMG yang besar dimilik negara China dan
syarikat swasta Sany Heavy Industry Co Ltd telah memimpin untuk
menubuhkan kumpulan persediaan untuk pembinaan Kra Isthmus Canal.
Malah,
100 kilometer pautan tiruan ke Lautan Hindi akan memberi manfaat bukan
sahaja China dan negara Asean tetapi juga Jepun dan negara-negara
perdagangan dunia yang lain.
Tidakkah tindakan ini membangkitkan kemarahan Amerika Syarikat lebih dengan kelibat kehadiran tentera di Singapura dan Filipina?
Malaysia
hanya boleh membayangkan kesan ke atas pelabuhan dan perdagangan
apabila jumlah perkapalan dicantas secara drastik oleh pembangunan
negara jiran ke utara Malaysia.
Sudah
tentu pelabuhan Singapura akan terjejas tetapi republik pulau itu telah
pun melabur dalam pelabuhan asing untuk mengelakkan negara itu seperti
"meletakkan semua telur dalam satu bakul".
Sejak
tahun 2010 Singapura telah melabur S $11.5 (RM30 bilion) untuk
mengembangkan dan menaik taraf pelabuhan selepas Shanghai mengangkat
negara pulau kecil itu sebagai pelabuhan paling sibuk di dunia.
Apa yang menarik adalah pelaburan Singapura di Myanmar berjumlah US $1.3 bilion atau RM4 bilion!
Ekonomi
Singapura telah disenaraikan sebagai yang paling terbuka di dunia,
kurang rasuah, paling pro- perniagaan dengan kadar cukai yang rendah
iaitu sebanyak 14.2 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK)
dan mempunyai KDNK ketiga perkapita tertinggi di dunia.
Ekonominya digambarkan sebagai pelaburan langsung asing (FDI) aliran keluar pembiaya utama di dunia.
Bagaimana pula dengan Malaysia?
- sumber
No comments:
Post a Comment