اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Monday, April 6, 2015

GST gagal mansuhkan caj perkhidmatan 10 peratus.. Apa kata Menteri?



Jawapan dari pihak Kastam mengenai penghapusan 10% cukai SST yang kononnya akan dilaksanakan bila 6%GST diperkenalkan...



"Ya, SST (Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan) dimansuhkan mulai 1 April 2015 Oleh itu dua cukai yang ada sekarang akan digantikan dengan satu sahaja.

Nota tambahan: Cukai Jualan telah diperkenalkan sejak tahun 1972 (Akta Cukai Jualan 1972).

Perintah Cukai Jualan 2012 menetapkan kadar Cukai Jualan adalah 10%, melainkan barangan dalam Jadual 1, misalnya bahanbahan mentah sebanyak 0%. Jadual 2, misalnya untuk makanan dan buahbuahan sebanyak 5%, Jadual 3, minuman berproses sebanyak 20% dan Jadual 4, untuk bahan petroleum dan diesel, berkadar spesifik.

Cukai ini telah dimasukkan ke dalam kos harga barang dan pengguna membayar cukai tersebut tanpa disedari.

Cukai Perkhidmatan telah diperkenalkan sejak tahun 1975 (Akta Cukai Perkhidmatan 1975) pada kadar 5%. Kadar ini kemudiannya dinaikkan kepada 6% pada tahun 2011.

Kedua-dua Cukai Jualan dan Perkhidmatan akan digantikan dengan GST pada kadar 6%.


Tapi hakikatnya..


Caj perkhidmatan sehingga 10 peratus masih dikenakan oleh segelintir peniagakepada pengguna walaupun Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) mula dilaksanakan pada 1 April lalu.

Timbalan Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Abdullah Sani berkata, walaupun Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) dimansuh dan digantikan dengan GST, namun caj itu masih dikutip oleh peniaga.

" Saya sendiri terasa beban GST itu, bayangkan ada kedai dan restoran mamak mengenakan caj servis lima peratus dan ditambah pula GST enam peratus menjadikan jumlah cukai 11 peratus.

"Kesan GST dan caj servis ini memberi implikasi yang besar kepada kenaikan harga barang," katanya kepada Sinar Harian, hari ini.

Mengulas lanjut, beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Langat berkata beliau akan membawa isu tersebut ke Dewam Rakyat susulan tindakan peniaga yang mengenakan caj berganda itu.

"Resit pembelian saya masih simpan nanti saya akan bawa ke Parlimen untuk mendapatkan pengesahan daripada kerajaan yang sebelum ini mengatakan caj servis tidak dikenakan lagi bila GST dilaksanakan.

"Menteri Kewangan II sebelum ini berkata caj servis tidak kena (dicaj kepada pengguna), caj 10 peratus itu tiada lagi, yang tinggal hanya enam peratus saja. Sekarang ini kenapa masih ada lagi (caj servis)," soalnya.

Dalam pada itu, Abdullah turut menyifatkan GST masih gagal menyeragamkan cukai-cukai sedia ada termasuk SST dan caj servis.

"Saya tengok keadaan ini sangat kritikal apabila caj servis ini dikenakan di restoran makanan yang dikunjungi oleh rakyat biasa kerana alasan kerajaan perkenalkan GST untuk seragamkan cukai-cukai sedia ada untuk meringankan beban rakyat.

"GST masih gagal seragamkan cukai-cukai sedia ada dan ia hanya merunsingkan rakyat.

"Sekarang ini bila tengok dalam resit tertera caj servis dan ditambah pula dengan GST, ia benar-benar menganggu permikiran kita," katanya lagi.

 lapor Sinar Harian

5 comments:

  1. Saya membawakan salam untuk Anda!
    Apakah EMILY KAYA dari kota medan di indonesia. Saya seorang petani. saya menghabiskan lebih dari 14 tahun di Cina, provinsi Anhui timur Cina mahal. bisnis pertanian mengambil berbagai tajam terkait berbagai pajak, pajak yang sering memakan lebih dari setengah pendapatan tahunan petani. Pajak kadang-kadang dikumpulkan oleh pejabat korup yang berusaha memperkaya diri mereka sendiri.
    Pemerintah memonopoli panen gandum dan seringkali mencegah petani menjual hasil panen mereka di pasar terbuka. Pejabat lokal telah digambarkan sebagai "belalang" karena cara mereka mencoba memeras petani untuk semua uang yang mereka bisa. Sewa tanah pemerintah telah disebut “rantai pada petani.” Catatan panen telah menyebabkan lebih banyak masalah daripada yang telah mereka pecahkan. Di beberapa tempat pemerintah mengenakan biaya kepada petani untuk menyimpan gandum ketika mereka berkewajiban untuk membelinya.
    Ketika saya memikirkan semua ini, saya memutuskan untuk menjual semua yang saya miliki dan kemudian pindah kembali ke negara saya yang indah (INDONESIA).
    Saya pulang ke rumah dan sangat senang dengan diri saya, tetapi saya harus segera memulai bisnis, sekarang masalah dana muncul, bagaimana dan di mana saya mulai.
    Saya mulai mencari pinjaman di mana-mana kemudian saya melihat iklan MR.WILSON KARTIKA bersaksi tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari MOTHER JULIANA LOAN COMPANY, tanpa ragu-ragu saya menghubungi MR WILSON terlebih dahulu untuk memastikan dan dia memberi saya bukti dan meyakinkan saya keselamatan, IBU JULIANA yang dihubungi DENGAN EMAIL yang disediakan dan hanya itu, saya memberikan pinjaman sebesar Rp2.000.000.000 tanpa ada jaminan yang diminta.
    Hari ini bersyukur kamu dapat melihat saya tepat di tanah pertanian saya di sini, ini adalah doa saya agar ALLAH akan terus memberkati IBU JULIANA UNTUK MEMBANTU SAYA.

    Mungkinkah ada orang yang mencari pinjaman, silakan hubungi

    MOTHER JULIANA VIA EMAIL JULIANALOANS@GMAIL.COM
    ATAU WHATSAPP +1 (678) 881 8428.

    ANDA JUGA BISA HUBUNGI MR. WILSON VIA EMAIL wilsonkartika4@gmail.com

    ATAU DIRI MELALUI EMILYKAYA36@GMAIL.COM

    ReplyDelete
  2. nice blog and good information. thank you very much for article
    more info:
    Game Slot Murah

    ReplyDelete
  3. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete
  4. To avoid death by heat wave fires floods lightning tornadoes hailstones mag 5 earthquake tsunami Covid-19 meteor Muslims to apply the Quran 100% and end Shiism immediately in Malaysia in Pakistan in Afghanistan in Indonesia in Saudi Arabia in Iran and in the world.

    ReplyDelete