اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Friday, March 15, 2013

Bongkar saman Tuntutan Bantuan Pra Sekolah Di Selangor

Hari ini akhbar Utusan melaporkan seramai1,888 ibu bapa memfailkan saman kepada kerajaan negeri Selangor..
saman itu dibuat konon-kononnya kerajaan negeri gagal memberikan bantuan prasekolah anak-anak kepada seramai 1,888 ibu bapa yang telah dipergunakan UMNO itu..



Mereka mendakwa kerajaan negeri mungkiri janji apabila anak-anak mereka tidak dapat bantuan sebanyak RM50 sebulan itu sepertimana yang terkandung di dalam manifesto pilihanraya 2008.

Namun..
apa yang tidak mereka ketahui adalah..
1) Bantuan RM50 ini merupakan bantuan dari kerajaan negeri untuk kanak-kanak yang layak dan kelayakan bergantung kepada pendapatan isi rumah dibawah RM1,5000 (namun kini sedang dipertimbangkan untuk melonggarkan syarat kelayakan kepada pendapatan isi rumah sebanyak RM2,500).

2) Bantuan RM50 ini hanya diberikan kepada terus kepada tadika sebagai menampung yuran bulanan kanak-kanak yang dihantar ke tadika terbabit danbukannya dalam bentuk pemberian wang tunai kepada ibu bapa kanak-kanak yang terbabit.

3) Bantuan ini juga hanya diberikan kepada setiap tadika yang berdaftar dengan Tunas,mana-mana pengusaha tadika yang enggan mendaftarkan tadika mereka dengan Tunas, bantuan tidak dapat disalurkan kerana maklumat tadika dan kanak-kanak tidak boleh didapati secara tepat sekiranya tidak berdaftar.

Melalui maklumat yang diterima,pengusaha tadika yang pro kerajaanterutamanya tadika Kemas, mereka enggan mendaftarkan tadika mereka dengan Tunas menyebabkan Tunas tidak dapat menyalurkan bantuan kepada tadika kemas..

Menurut pegawai Tunas yang dihubungi,sebenarnya ada juga segelintir pengusaha tadika Kemas yang berminat untuk mendaftar dengan Tunas,namun akhirnya mereka dilarang untuk berbuat demikian oleh pihak-pihak tertentu.. (kemungkinan Kemas Pusat)

Sebenarnya Sehingga 26 hb Disember 2012, terdapat 1,903 orang kanak-kanak dan 217 buah tadika telah berjaya didaftarkan dan pendafatran ini terus diproses dari masa ke semasa.. 

Berikut adalah statistik tadika yang telah berdaftar dengan Tunas.


Dan berikut pula merupakan status pendaftaran anak-anak di bawah Tunas.

Mengikut pegawai tunas,pendaftaran yang gagal itu adalah kerana pendapatan ibu bapa melampaui syarat kelayakan bantuan Tunas..
kalau dah pendapatan isi rumah RM10,000 sebulan memang tak dapat ler..
bantuan ini mensasarkan kepada golongan berpendaptan rendah..

Dan ini pula adalah data pembayaran Tunas mengikut daerah..
Kerajaan negeri minta daftar mereka enggan..
bila bantuan tidak dapat disalurkan,mereka buat kecoh,masuk Utusan.. masuk TV3.. masuk RTM dan failkan saman..
ssemuanya hanya disebabkan kepentingan politik BN.. 

Ini juga bukanlah kali pertama UMNO memperbodoh-bodohkan rakyat Selangor..
tidak berapa lama dulu,UMNO menipu warga emas mengenai khairat kematian sebanyak RM2,500 yang akan diberikan kepada waris sekiranya warga emas itu meninggal..
kalau belum meninggal macam mana nak dapat..?
baca sini  [WARGA EMAS DIPERBODOHKAN]. 

Ada juga yang boleh diperbodoh-bodohkan oleh UMNO di zaman maklumat di hujung jari ini.. 


Sila layari website Tunas untuk maklumat lanjut http://e-tunas.org/

Kreadit to Lianglahat
HokageKazakageRangerPuteh

No comments:

Post a Comment