اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Monday, April 14, 2014

MH370: Cargo Apakah Yang Menjadi "Rahsia Besar" Atau Sulit Itu?

 

MH370: Malaysia terperangkap dalam 'Perang Dingin ' AS-China?

Apakah yang kerajaan Malaysia cuba sembunyikan sebenarnya dengan mengambil sikap dan pendirian terus membisu berhubung senarai barangan kargo pesawat MAS dengan menyifatkannya sebagai "Rahsia Besar" atau sulit?

Apakah terdapat beberapa senarai barangan "kargo sangat sensitif" dalam MH370? Sesuatu yang menarik minat kuasa-kuasa besar dunia - iaitu Amerika Syarikat dan China - dalam usaha mereka untuk mencapai keunggulan dunia?

Pesawat MH370 yang membawa seramai 239 orang penumpang dan anak kapal, hilang dari skrin radar penerbangan komersial pukul 1.07 pagi pada 8 Mac.

Dalam sidang media khas kira-kira pukul 10 malam pada 24 Mac, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kepada dunia bahawa "MH370 telah berakhir di selatan Lautan Hindi".

Operasi pencarian multinasional mencari dan menyelamat (SAR) yang memberi tumpuan di selatan Lautan Hindi  segera beralih kepada 2,500 kilometer barat daya Perth selepas Australia mengumumkan bahawa pihaknya telah berjaya mengesan dua keping "serpihan boleh dipercayai" telah dirakam oleh imej satelit pada awal pagi.

Tetapi sehingga hari ini, tiada apa-apa "serpihan boleh dipercayai" telah ditemui oleh SAR Australia yang menerajui di Lautan Hindi untuk menghubungkan MAS Boeing 777 hilang. Kini pasukan SAR itu beralih ke kawasan lain di utara apabila berjaya mengesan "ping" dipercayai datang dari kotak hitam atau perakam suara pesawat penerbangan MH370.

Apa yang pelik dan menghairankan ialah sehari selepas pengumuman Najib, Australia telah meminta pihak berkuasa Malaysia untuk mendedahkan senarai penuh barangan kargo dalam pesawat itu untuk membantu dalam mencari serpihan yang boleh dikaitkan dengan MH370.

Australia tidak pernah dimaklumkan mengenai senarai barangan ini manakala Malaysia masih tidak berganjak untuk mendedahkan senarai barangan kargo tersebut dan menyifatkannya sebagai "Rahsia Besar" iaitu sulit. Sehingga kini belum ada rungutan dari mana-mana negara lain.

Tidakkah Australia, Amerika Syarikat dan China sebenarnya ingin tahu barangan apa yang dibawa MH370 itu?

Malah tentera negara-negara di Laut China Selatan, Selat Melaka, Laut Andaman dan Lautan India seolah-olah tidak membawa sebarang erti dalam rekod radar mereka sepanjang tempoh 24 jam kehilangan MH370 itu.

Adakah mereka benar-benar ingin tahu atau mungkin sebenarnya mereka sudah pun mengetahui barangan apa yang MH370 itu bawa? Adakah mereka benar-benar mahukan pesawat itu agar ditemui semula?

Adakah Australia membantu Malaysia untuk mengalihkan tumpuan SAR jauh dari Laut China Selatan di mana MH370 mungkin telah benar-benar terhempas bukan?

Mengapa Malaysia mengambil masa selama lima jam sebelum mengumumkan bahawa MH370 telah hilang?

Ini bukannya spekulasi tetapi persoalan yang logik semata-mata bahawa pihak berkuasa SAR telah gagal untuk menanganinya.

Selagi tiada bukti nyata dan kukuh didapati untuk mengesahkan bahawa pesawat MH370 itu telah terhempas, tidak ada orang terutama dari keluarga penumpang menaiki pesawat MH370 yakin bahawa pesawat itu telah terhempas.

Hari ini dengan teknologi SAR dan penerbangan semakin canggih, tiada ada siapa yang percaya bahawa pesawat mempunyai saiz sedemikian rupa boleh terbang selama tujuh jam tanpa dikesan daripada pihak tentera dan pusat pengawasan penerbangan.

Tidak ada sesiapa yang dapat mempercayai - ia adalah sesuatu perkara yang mustahil - tidak ada sekeping serpihan dikaitkan dengan MH370 dijumpai setakat ini. Adakah SAR telah mencari di lokasi yang salah?

Terdapat banyak teori-teori konspirasi dilaporkan di peringkat global oleh media cetak, rangkaian berita stesen televisyen dan di ruang siber.

Sesetengah teori ini jika dibaca dan diamati isi kandungannya seperti tidak logik dan mungkin ada beberapa teori pula dilihat munasabah dan boleh diterima akal.

Jika tiada bukti nyata yang MH370 telah terhempas dan meragut nyawat kesemua penumpang dan anak kapal, laporan mengaitkan perisikan Rusia telah menuduh Amerika Syarikat sebagai bertanggungjawab bagi pesawat yang hilang semakin realistik.

Laporan mendakwa bahawa krisis MH370 itu adalah sebahagian daripada "Perang Dingin" konspirasi antara Amerika Syarikat dan China.

Lagipun, majoriti penumpang MH370 Beijing - adalah warga negara China.

Apa yang ada di dalam kargo pesawat MH370 perjalanan ke Beijing? Sebuah laporan memetik perisikan Rusia yang mendakwa "kargo mencurigakan" telah dimuatkan dalam pesawat tersebut.

Sekiranya demikian, jelas Amerika Syarikat, China dan Malaysia tahu apa yang berada di dalam kargo pesawat?

Mungkin, sekarang, untuk kepentingan politik dan "Perang Dingin" kedua-duanya Amerika Syarikat dan China mahu MH370 hilang dan kekal sebagai misteri?

Mereka yang condong kepada "Perang Dingin" teori konspirasi ini telah menunjukkan kebimbangan Amerika Syarikat berkembang sebagai pengaruh serantau dan ekonomi China di Asia dan Asia Tenggara.

Amerika Syarikat dikatakan "kecewa" dengan tindakan China yang telah ketara menyatukan kepentingan ekonomi dan pengaruh di rantau ini menerusi kehadiran Myanmar yang sangat strategik dalam pengkalan baru Dawei Sea Port.

Dawei adalah sebuah bandar di tenggara Myanmar yang terletak di Tavoy di pantai Laut Andaman dan Lautan Hindi anggaran kira-kira 610 kilometer selatan Yangon serta 350 kilometer dari barat Bangkok, Thailand.

Menurut portal MyanmarBurma.com, baru-baru ini Dawei disambungkan ke seluruh Myanmar dengan kereta api dan jalan raya tetapi kini ia menjadi lokasi pelabuhan laut dalam baru dan zon ekonomi khas.

Ia berkeluasan 250 kilometer persegi (61.775 ekar) dengan pembangunan pelabuhan kos dianggarkan kira-kira AS $58 bilion (RM189 bilion) yang memaparkan kemudahan seperti pelabuhan laut dalam, taman industri berat, loji kuasa dan peningkatan kemudahan pelancongan.

Jepun menyokong projek itu dan Thailand dilaporkan mempunyai kepentingan besar kerana Dawei akan memberikan Thailand akses yang lebih iaitu terus ke laluan perdagangan antarabangsa dan pasaran di India, Eropah dan Afrika sekali gus memintas Selat Melaka.

Ia juga akan menjadi sumber penjanaan kuasa bagi Thailand. Lebuh raya mempunyai lapan lorong dan pengangkutan serta laluan kereta api yang akan menghubungkan Dawei dan Bangkok manakala rancangan pembinaan laluan kereta api ke Kunming China juga dalam pelan pembangunan!

Selain itu dalam fasa reka bentuk, zon  semasa tersebut akan menggabungkan Shwe Gas dan China-Myanmar Projek Koridor di bawah pembinaan untuk membekalkan China dengan gas asli melalui saluran paip darat ke seluruh Myanmar!

Landasan kereta api dan lebuh raya 800 kilometer dari Kyaukphyu untuk Muse, China, akan menghubungkan China ke Teluk Bengal.

Manakala pelabuhan laut dalam adalah di bawah pembinaan di Pulau Maday, timur Kyaukphyu di mana pelabuhan itu akan  melabuhkan kapal tangki minyak 300,000-tan dan menjadi satu hubungan yang penting bagi China untuk menyalurkan petroleum dari Timur Tengah dan pasaran antarabangsa yang lain.

Walaupun China akan menerima banyak faedah daripada pelan pembangunan, kebaikan Myanmar dari segi pertumbuhan ekonomi, guna tenaga serta infrastruktur yang lebih baik juga amat penting.

Selain Dawei yang kini di penghujung pembinaan, Myanmar mempunyai enam pelabuhan laut dalam yang sedia ada di sepanjang pantai dan sedang merancang untuk membina dua lagi pelabuhan laut dalam baharu.

Dengan merumuskan semua ini: Media di China telah mula menghantar menerbitkan berita dalam cadangan sedekad lamanya - untuk membina terusan di Segenting Kra, Thailand dan dengan itu memintas Selat Melaka, Malaysia termasuk pelabuhan Singapura.

Secara berterusan, sekiranya disedari ia sudah pastinya  akan menjimatkan kos penghantaran dan masa jika laluan itu dipendekkan kira-kira 1,000 kilometer.

Syarikat Liugong Machinery Co Ltd dan XCMG yang besar dimilik negara China dan syarikat swasta Sany Heavy Industry Co Ltd telah memimpin untuk menubuhkan kumpulan persediaan untuk pembinaan Kra Isthmus Canal.

Malah, 100 kilometer pautan tiruan ke Lautan Hindi akan memberi manfaat bukan sahaja China dan negara Asean tetapi juga Jepun dan negara-negara perdagangan dunia yang lain.

Tidakkah tindakan ini membangkitkan kemarahan Amerika Syarikat lebih dengan kelibat kehadiran tentera di Singapura dan Filipina?

Malaysia hanya boleh membayangkan kesan ke atas pelabuhan dan perdagangan apabila jumlah perkapalan dicantas secara drastik oleh pembangunan negara jiran ke utara Malaysia.

Sudah tentu pelabuhan Singapura akan terjejas tetapi republik pulau itu telah pun melabur dalam pelabuhan asing untuk mengelakkan negara itu seperti "meletakkan semua telur dalam satu bakul".

Sejak tahun 2010 Singapura telah melabur S $11.5 (RM30 bilion) untuk mengembangkan dan menaik taraf pelabuhan selepas Shanghai mengangkat negara pulau kecil itu sebagai pelabuhan paling sibuk di dunia.

Apa yang menarik adalah pelaburan Singapura di Myanmar berjumlah US $1.3 bilion atau RM4 bilion!

Ekonomi Singapura telah disenaraikan sebagai yang paling terbuka di dunia, kurang rasuah, paling pro- perniagaan dengan kadar cukai yang rendah iaitu sebanyak 14.2 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan mempunyai KDNK ketiga perkapita tertinggi di dunia.

Ekonominya digambarkan sebagai pelaburan langsung asing (FDI) aliran keluar pembiaya utama di dunia.

Bagaimana pula dengan Malaysia?

 - sumber

No comments:

Post a Comment