اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Tuesday, May 20, 2014

Landasan Tenggelam - KLIA Tidak Selamat ? - OLEH JAHABAR SADIQ, PENGARANG

 

Kebimbangan keselamatan di klia2 kerana jalan rayap landasan tenggelam, tempat letak pesawat


Tayar pesawat di atas landasan lembut di klia2. – Gambar The Malaysian Insider, 20 Mei, 2014.
 
Tayar pesawat di atas landasan lembut di klia2. – Gambar The Malaysian Insider, 20 Mei, 2014.  
Kebimbangan keselamatan muncul lagi di klia2 berikutan jalan rayap landasan dan tempat letak pesawat tenggelam secara perlahan-lahan kerana hujan lebat dan kesan daripada beratus-ratus pendaratan dan perlepasan pesawat di terminal lapangan terbang bajet baru itu.
Sumber daripada industri penerbangan memberitahu The Malaysian Insider terdapat “kolam” atau tempat pengumpulan air di apron lapangan terbang pada Ahad selepas hujan lebat di lapangan terbang di Sepang bernilai RM4 bilion itu, dua minggu selepas operasi bermula.

Mereka juga berkata terdapat laporan pesawat penumpang AirAsia Airbus 320 bergerak di tempat letak pesawat tidak rata walaupun sudah mengundi tayar daripada bergerak.

AirAsia merupakan pelanggan terbesar lapangan terbang itu.

"Apa yang berlaku adalah apabila brek dilepaskan pada roda utama, pesawat bergerak ke belakang kerana cerun. Dalam kes ini, momentum hanya cukup untuk menyebabkan ia memanjat dan berhenti di penyendal. Penyendal pesawat yang kita digunakan adalah seperti yang diperlukan Airbus.

"Ini berlaku setiap hari dan kami meminta orang-orang kami supaya jangan berada di belakang pesawat apabila melepaskan brek. Ia menjadi sangat berbahaya," kata satu sumber itu kepada The Malaysian Insider. – 20 Mei, 2014.


No comments:

Post a Comment