اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Wednesday, August 27, 2014

'Kita rayakan kemenangan Hamas pada muktamar'


ANIS NAZRI

Berikut ialah temubual wartawan Harakahdaily dengan Pengerusi Lajnah Hubungan Antarabangsa PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi.

HARAKAHDAILY: Setelah lebih 50 hari peperangan di antara Israel dan Palestin, hari ini Palestin khususnya Hamas telah mencapai kejayaan apabila sebahagian dari perjanjian damai telah dipersetujui Israel. Apa komen Dr berkaitan kemenangan ini?

DR. SYED AZMAN: Pertamanya, Alhamdulillah seluruh pimpinan PAS di bawah pimpinn Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengucapkan syabas dan tahniah kepada Harakatul Hamas dan juga Harakatul Jihadi yang begitu tabah melalui peperangan sepanjang lebih 50 hari secara berterusan ini.

Kemenangan ini merupakan satu perubahan yang besar kerana walaupun dengan kekurangan senjata, para mujahidin di Palestin tetap mampu bertahan bagi menentang kezaliman Israel, yang akhirnya kita dapat lihat Israel terpaksa mengaku kalah dan juga menerima sebahagian perjanjian damai yang termeterai.

Sudahkah PAS menghubungi wakil Hamas dalam perkembangan terbaru ini?

Kita telah menghubungi saudara Hamas kita di Gaza, juga ketika di Istanbul baru-baru ini pun kita sudah menyatakan penghargaan atas semangat perjuangan mujahidin Gaza menentang Zionis ini.

Insya Allah, kemenangan Gaza ini akan kita rayakan ketika Muktamar Tahunan PAS di Johor nanti, di mana tiga wakil Hamas akan bersama-sama kita pada hari tersebut.

Biarpun rundingan damai itu sudah dicapai, dengan mengenali rejim Zionis yang zalim ini, sejauhmana mereka akan mematuhi perjanjian itu dabn tidak melanggarinya?

Ya, seperti yang kita tahu tentang Zionis ini, sebagaimana peringatan dari Allah SWT sendiri tentang sifat mereka, kejahatan mereka, yang mana tidak mustahil untuk mereka melanggari perjanjian tersebut.

Namun, yang penting dengan termeterainya perjanjian ini telah menunjukkan Israel berhadapan dengan Hamas yang kali ini berperang untuk mempertahankan hak rakyatnya, walaupun terpaksa berhadapan ujian besar dengan mengorbankan ribuan orang awam dan kemusnahan 70 peratus infrastruktur.

Lebih-lebih lagi, ia juga tanda kemenangan besar bagi Hamas kerana satu-satunya Zionis kehilangan tenteranya yang dianggarkan Hamas lebih dari 100 orang. Ia merupakan satu angka yang begitu besar yang tidak dapat dipertahankan Zionis.

Biarpun peperangan ni sudah berakhir, namun usaha untuk membebaskan Palestin dari cengkaman Israel masih belum berakhir memandangkan konflik ini satu konflik yang berlaku sejak sekian lama.  Sejauh mana peranan PAS bagi memastikan usaha membebaskan Palestin dapat dijayakan?

PAS telah mempertegaskan bahawa agenda menyokong Hamas merupakan agenda yang kekal. Ia tidak akan berubah sehingga mendapat kemenangan di bumi Gaza, selain pembebasan Aqsa yang merupakan buminya Israk dan Mikraj.

Justeru, PAS berusaha untuk menyelaraskan secara menyeluruh dengan kuasa negara Islam berkaitan kesedaran dan kepentingan untuk kebersamaan dalam isu Palestin ini.

Pendekatan bersepadu yang kita ambil ini bagi memastikan negara-negara Arab tidak sesekali bersekongkol dengan regim Zionis ini. Memang PAS memainkan peranan untuk memberikan kesedaran tersebut bahawa tiada gunanya bersekongkol dengan Zionis dan sekutunya kerana ia hanya membawa kerugian besar kepada ummah.

Jika kita lihat, kesedaran rakyat juga agak baik dengan peperangan yang terbaru ini dengan kempen-kempen boikot yang diusahakan pihak-pihak yang prihatin dengan nasib rakyat Gaza. Apa nasihat Dr kepada rakyat Malaysia berkaitan hal boikot ini, walaupun peperangan sudah berakhir?

Kita minta rakyat Malaysi yang prihatin ini terus prihatin dan teruskan boikot secara berterusan, bukan bermusim. Kita perlu ingat Zionis telah melakukan jenayah perang yang begitu besar dengan membunuh rmai anak-anak kecil, wanita yang tidak berdosa.

Dalam masa sama, Zionis juga berpuluh thun telah merampas sebahagian besar tanah di Palestin, yang sebahagian besarnya Gaza yang menjadi penjara terbesar di dunia.

Kenapa penjara terbesar? Kerana Zionis menyekat semua laluan drat, laut, dan juga udara. Yang menyebabkan hak hampir 1.8 bilion rakyat Gaza dinafikan, termasuk keperluan seharian mereka.  Bukan sahaja disekat bekalan makanan, minuman, hatta bantuan perubatan pun disekat.

Justeru, saya nasihatkan agar kita semua rakyat Malaysia berterusan melakukan pemboikotan ke atas produk-produk Israel dan sekutunya sebagai satu pengajaran kepada Israel.

Apapun, bantuan rakyat Malaysia ke Gaza ini boleh dibanggakan dan dihargai. Bantuan yang tidak melihat kepada batasan kaum, dn agama demi mengembalikan hak rakyat Gaza dari cengkaman Zionis.

 - HARAKAHDAILY 27/8/2014

No comments:

Post a Comment