اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Tuesday, September 2, 2014

PLAN KHAZANAH LABUR RM6 BILION UNTUK SELAMATKAN MAS HANYA SIA-SIA - PAKAR PENERBANGAN !!!

  



Kurangkan kakitangan, mampukah MAS hadapi dasar langit terbuka 2015


Abdul Aziz Abdul Rahman

Hasrat negara untuk melihat Malaysia Airline System Berhad (MAS) terbang tinggi masih lagi kabur dengan pelan pemulihan yang dicadangkan oleh Khazanah Nasional Berhad (Khazanah).

Ini kerana pelan pemulihan MAS yang diumumkan sekadar mahu memastikan syarikat penerbangan itu kembali untung dalam saiznya yang dikecilkan.

Tetapi, pada masa sama Khazanah tidak melihat kepada polisi langit terbuka yang bakal dilaksanakan tahun depan.

Bekas Pengarah Urusan MAS, Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman berkata, pelan pemulihan tanpa melihat kepada polisi langit terbuka tidak akan memberi makna apa-apa kepada syarikat penerbangan negara itu.

Sebaliknya, dengan pelaksanaan dasar langit terbuka yang tinggal beberapa bulan, beliau menjangkakan pelan pemulihan itu akan gagal lebih awal lagi.

"Banyak negara kini bersiap sedia untuk melaksanakan dasar langit terbuka, yang mana negara-negara ASEAN boleh meningkatkan kekerapan penerbangan, membuka laluan baru dan membolehkan syarikat penerbangan menentukan harga tambang mengikut pasan tanpa perlu kelulusan pihak berkuasa penerbangan.

"Ketika banyak negara meningkatkan kapasiti syarikat penerbangan masing-masing, MAS pulak mahu mengecilkan syarikat, mengurangkan laluan, mengurangkan kakitangan.

"Kalau semua sudah kurangkan bagaimana hendak bersaing dengan syarikat penerbangan lain, jangan cakap lima atau enam negara. Hendak bersaing dengan Singapore Airline pun mungkin sukar.


"Apa yang sebenar Khazanah rancang untuk MAS," katanya kepada Malaysia Gazette.

Abdul Aziz berkata, apa yang Khazanah cuba buat sama seolah-olah mahu mewujudkan MAS pada tahun 1970an, yang mana sayap pelaburan itu tidak melihat tentang industri penerbangan dunia, persaingan harga, kecekapan operasi dan sebagainya.

Apa yang dicadangkan oleh Khazanah semalam hanya menjurus untuk mengembalikan keuntungan tetapi dalam saiz operasi yang semakin mengecil.

"Kalau macam tu lebih baik MAS hanya memberi perkhidmatan kepada penerbangan domestik sahaja," ujarnya.

No comments:

Post a Comment