اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Thursday, February 19, 2015

KOLEJ BERTUKAR JADI HOTEL...MALAYSIA BOLEH?

SEKUMPULAN penuntut sebuah kolej menunjukkan laporan polis yang telah dibuat oleh
Kolej dah jadi hotel

Ipoh : Seramai kira-kira 80 pelajar sebuah kolej swasta di sini, mendakwa diri mereka teraniaya akibat terpaksa menanggung bebanan pinjaman dan tidak dapat menghabiskan pembelajaran selepas kolej mereka ditutup dan pihak pengurusan menghilangkan diri.

Menurut seorang pelajar S Dorairaj, 25, dia mendaftar dalam kursus Mekatronik di kolej berkenaan pada 2013, namun ketika selesai latihan praktikal dan ingin kembali semula ke kolej pada pertengahan Oktober tahun lalu ia didapati sudah ditutup.

Pelajar diploma tahun akhir itu berkata, lebih malang pihak pengurusan kolej berkenaan dikatakan sudah melarikan diri dan gagal dihubungi bagi mendapatkan penjelasan mengenai status sebenar kolej berkenaan serta pembelajaran mereka.

"Kebanyakan pelajar menjalani latihan praktikal bermula Mei hingga Oktober tahun lalu dan selepas selesai latihan kami diberikan cuti selama seminggu, namun terkejut apabila kembali ke kolej berkenaan dan mendapati ia sudah ditutup.

"Seorang pensyarah yang berada di kolej pada masa itu, memberitahu kami bahawa pihak pengurusan sudah melarikan diri dengan dana dari kolej. Bagaimanapun pensyarah terbabit mendakwa isu itu akan diselesaikan dalam masa dua minggu dan kami akan mendapatkan diploma kami," katanya ketika ditemui selepas membuat laporan polis bersama beberapa pelajar lain di Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh, di sini hari ini.

Dorairaj berkata, masalah berkenaan sehingga kini tidak lagi diselesaikan dan kesemua pelajar kini dalam keadaan tertekan kerana perlu menanggung beban pinjaman sedangkan pelajaran tidak dapat ditamatkan.

"Pelajar ramai yang membuat pinjaman dengan Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK) dengan ibu-bapa menjadi penjamin termasuk saya sendiri.

"Jumlah keseluruhan pinjaman yang saya buat adalah sebanyak RM32,000 dan kami khuatir penjamin akan disenarai hitam jika gagal membayar pinjaman," katanya.

Menurutnya, dia berharap pihak berkuasa dapat menjalankan siasatan berhubung kes ini dan jika kolej berkenaan mengalami masalah kewangan kesemua pelajar berharap ia diisytihar bankrap.

"Pinjaman kami diinsuranskan dan jika kolej mengisytiharkan kebankrapan maka syarikat insurans perlu membayar PTPK," katanya.

Sementara itu, seorang lagi pelajar Rozana Sabar, 24, berkata dia kini menanggung hutang pinjaman sebanyak RM24,000 yang tidak dapat dibayar kerana gagal mendapat pekerjaan susulan tidak memperoleh diploma dari kolej berkenaan.

"Saya memasuki kolej berkenaan pada 2012 untuk kursus sijil dan diploma, dimana sijil berjaya ditamatkan namun diploma masih tidak dapat kepastian kerana kolej sudah ditutup.

"Pihak kolej sehingga kini gagal dihubungi dan kami harap pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya kerana kami semua teraniaya," katanya.

No comments:

Post a Comment