اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Wednesday, May 14, 2014

Zaid: Saya Muslim baik, saya tolak hudud

 

 
WAWANCARA Bagi ramai konservatif Islam, penentangan bekas menteri undang-undang Datuk Zaid Ibrahim terhadap hukum hudud melambangkan contoh tidak baik dan perlu dijauhi.

Beliau menyalahkan peningkatan sikap konservatisme yang terbeban di bahu pemimpin yang gagal melaksanakan perkara yang patut dilaksanakan pemimpin Islam.

Perkara itu termasuk anggapan bahawa orang Islam yang tidak menerima hudud tidak baik.
“Tuhan berfirman dalam al-Quran, sangat jelas, kita harus menggunakan akal fikiran. Itu apa yang orang Islam baik patut lakukan.

“Kita jangan takut, itu sebabnya kenapa saya orang Islam yang baik, kerana saya tidak takut (bersuara),” katanya ketika diwawancara Malaysiakini di rumahnya di Petaling Jaya.

Zaid dikenali dengan pendirian politik yang tegas, yang menyaksikannya pernah meninggalkan Umno, kemudian PKR dan seterusnya parti Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA).

Bagaimanapun, tidak ramai yang tahu bahawa pada tahun 2002, Zaid mengheret ke mahkamah cubaan PAS mahu melaksanakan hudud di Kelantan dan Terengganu melalui enakmen negeri masing-masing.

-Malaysiakini


1 comment:

  1. Dengan Nama Allah SWT
    Boleh sesiapa bantu saya , orang ini muslim yang baik dari golongan mana ???
    Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata: “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah bersabda, ‘Kaum Yahudi telah terpecah menjadi tujuh puluh satu (71) golongan atau tujuh puluh dua (72) golongan, dan kaum Nasrani telah terpecah menjadi tujuh puluh satu (71) atau tujuh puluh dua (72) golongan, dan ummatku akan terpecah menjadi tujuh puluh tiga (73) golongan.

    ReplyDelete