اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Thursday, September 4, 2014

UMNO/BN Mula Mengganas?

 



Tempoh seminggu dua kebelakangan ini melihat UMNO/BN mula mengganas dengan penggunaan undang-undang untuk bertindak ke atas pihak PR. Setelah beberapa pimpinan PR dikenakan dakwaan atas kesalahan ‘menghasut’ di bawah Akta Hasutan, muncul pula tindakan baru yang turut mengejutkan semua pihak. Tindakan baru yang dimaksudkan adalah menahan anggota PPS di Penang atas kesalahan pertubuhan haram kerana tidak berdaftar di bawah ROS. Dengan itu dengan spontan anggota PPS dianggap oleh polis sebagai anggota kongsi gelap dan pertubuhan bawah tanah!

PASUKAN PERONDA SUKARELA (PPS)

PPS adalah badan yang dibentuk kerajaan Negeri Pulau Pinang sendiri! Ia bergerak di bawah kuasa exco kerajaan Negeri! Adakah Polis menganggap kerajaan Pulau Pinang sebuah kerajaan haram kongsi gelap? PPS merupakan badan suka-relawan di mana ahlinya memberikan masa dan khidmat mereka untuk rakyat. Ianya ‘community based’ atau dibentuk mengikut kawasan atau perkampungan tertentu dan digerakkan demi melibatkan rakyat dalam kerja kebajikan dan kesukarelawanan.

Tindakan UMNO/BN menahan anggota PPS atas sebab badan itu tidak berdaftar dengan ROS dilihat sebagai satu tindakan yang tidak munasabah. Persoalan pendaftaran dengan ROS merupakan persoalan yang amat mudah sekali diperbetulkan, sekiranya perlu. Hakikatnya hanya yang kurang siuman akan menganggap ianya badan kongsi gelap dan pertubuhan haram yang bercirikan pertubuhan penjenayah sedangkan ianya di bawah naungan sebuah kerajaan yang sah dan disokong rakyat!

Sepatutnya Polis memberi tumpuan kepada persoalan yang lebih mendesak seperti masalah jenayah yang semakin meningkat. Kes ragut, rompak, rogol, samseng yang semakin menjadi-jadi amat memerlukan tumpuan Polis. Kes pembunuhan Altantuya pun hingga hari ini tidak diselesaikan dengan sepenuhnya!

UNIT AMAL

Tidak cukup dengan menahan anggota PPS yang berbilang kaum yang memberi khidmat untuk rakyat, Zahid mula pula meracau dengan mengugut untuk mengambil tindakan terhadap Unit Amal! Bila pula Unit Amal melakukan kesalahan dan jenayah? Unit Amal dikenali semua sebagai unit petugas PAS yang secara suka-rela memberi khidmat pada rakyat. Bukan sekadar semasa demonstrasi tetapi juga dalam suasana bencana alam seperti banjir dan tanah runtuh, Unit Amal terbukti berjasa pada rakyat.

Saya tidak boleh elak dari memikirkan samada Unit Amal adalah sasaran sebenar kerajaan UMNO/BN. Bahawa mereka sebenarnya sedang mencari helah untuk bertindak terhadap Unit Amal kerana sudah tidak mampu bersaing di gelanggang politik yang sebenar. Dimulakan di Pulau Pinang terhadap PPS tetapi sasaran sebenar adalah Unit Amal dan PAS? Sambil melambai-lambaikan ‘dahan zaitun’ terhadap pimpinan PAS, dalam membela TSKI di Selangor dan JK Perundangan Islam di Kelantan, tindakan politik UMNO/BN untuk melumpuhkan PAS terus berjalan? Sambil melaungkan kesatuan Melayu Islam seperti ISMA dan PERKASA, mereka pada masa sama ingin menentukan PAS tidak akan lagi mempunyai kelebihan dengan menidakkan Unit Amal? Dan selepas ini apa pula? PASTI?

Tiada siapa boleh menafikan bahawa Unit Amal dan juga PASTI telah banyak menyumbang kepada pertambahan sokongan terhadap PAS selama ini. Yang Islam dan bukan Islam semuanya memuji peranan Unit Amal. Unit Amal melindungi yang Islam dan Bukan Islam dan menjadi antara syiar keadilan Islam yag diperjuangkan PAS. Unit Amal telah menjadi simbol dan bukti kebenaran cogan-kata PAS For All.

Tanpa Unit Amal, PAS akan mempunyai masalah, bukan sekadar dari segi gerak-kerja kebajikan dan bantuan kemanusian, tetapi juga dari sudut pilihan-raya. Unit Amal jugalah yang sering turun menjadi benteng antara penyokong PAS/PR dan UMNO/BN. Mereka juga menemani Muslimat yang turun kempen rumah ke rumah. Mereka juga yang membantu dalam penyebaran risalah. Mereka juga yang berkhidmat semasa ceramah.

Maka waspada dengan ‘dahan zaitun’ yang dihulur UMNO/BN. Ia sebenarya merupakan dahan yang berduri dan beracun. Pertahankan PPS, pertahankan Unit Amal dan tolak juga penggunaan Akta Hasutan yang melampau dan tidak kena pada tempatnya. Ini semua adalah bukti akan betapa lemahnya UMNO/BN dewasa ini. Tiada yang boleh menyelamatkan UMNO/BN, kecuali kecuaian kita sendiri.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

No comments:

Post a Comment