اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Saturday, January 17, 2015

TS ANANDA BUKA PEKUNG SEBENAR 1MDB......

 
 
ADAKAH TS ANANDA JADI PENYELAMAT 1MDB YANG DIPERTIKAIKAN
SEHINGGA MENYEBABKAN RINGGIT JATUH MEREDUM KERANA KEGAGALAN MELUNASKAN HUTANG MENGIKUT JADUAL?

Menurut laporan Perolehan daripada pelaburan Ananda itu boleh digunakan untuk membayar balik pinjaman

Ketika rombakan pengurusan sedang dilakukan, 1MDB terpaksa menangguhkan pembayaran hutang RM2 bilion yang disepatutnya dilunaskan, pada akhir Disember lalu kepada pemberi pinjaman tempatan.

Penangguhan itu mencetuskan kebimbangan kepada pelabur, berhubung kedudukan ekonomi Malaysia.



Ananda Krishnan adakan rundingan dengan 1MDB


Ananda yang memiliki pegangan dalam banyak syarikat besar di Malaysia itu, sedang mempertimbangkan mengambil alih sekurang-kurang lima peratus kepentingan dalam perniagaan 1MDB. - Foto Reuters

Lelaki kedua terkaya di Malaysia, Tan Sri Ananda Krishnan dikatakan sedang berunding dengan firma pelaburan negara, 1Malaysia Development Bhd (1MDB) untuk menjadi pelabur jangka panjang dalam aset kuasa bernilai USD3 bilion (RM10.75 bilion).


Menurut sumber, jutawan yang memiliki pegangan dalam banyak syarikat besar di Malaysia itu, sedang mempertimbangkan mengambil alih sekurang-kurang lima peratus kepentingan dalam perniagaan 1MDB.

Bagaimanapun, sumber itu tidak menyatakan berapa banyak dana yang diperlukan Ananda, kerana perbincangan masih diadakan.

Sumber itu juga tidak mendedahkan nilai aset berkenaan, memandangkan rundingan mengenai perkara terbabit masih berlangsung.

Pelaburan oleh Ananda ini akan menjadi rangsangan utama kepada 1MDB untuk menampung kekurangan dana bagi pembiayaan hutang dan juga memberi suntikan keyakinan kepada pelabur tawaran awam permulaan (IPO) yang lain.

Dengan kedudukan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebagai pengerusi lembaga penasihat, firma pelaburan itu memerlukan dana daripada IPO untuk mengurangkan tunggakan hutang hampir USD12 bilion dan mengembangkan perniagaan.


Ketika rombakan pengurusan sedang dilakukan, 1MDB terpaksa menangguhkan pembayaran hutang RM2 bilion yang disepatutnya dilunaskan, pada akhir Disember lalu kepada pemberi pinjaman tempatan.

Penangguhan itu mencetuskan kebimbangan kepada pelabur, berhubung kedudukan ekonomi Malaysia.


“Kedua-dua pihak (Ananda dan 1MDB) kini berunding mengenai syarat-syarat,” kata sumber yang enggan mendedahkan identitinya.

IPO itu mungkin mula ditawarkan pada suku kedua tahun ini, menurut seorang sumber yang terbabit dalam perjanjian itu.

Perolehan daripada pelaburan Ananda itu boleh digunakan untuk membayar balik pinjaman.

Pinjaman itu diberikan bank terbesar di negara ini, Malayan Banking Bhd dan RHB Capital Bhd, di mana ia telah dijamin oleh pelaburan kenderaan milik Ananda, Usaha Tegas, demikian menurut sumber.

Jaminan pinjaman itu merupakan sebahagian daripada urus niaga Ananda dengan 1MDB pada 2012, apabila hartawan berusia 76 tahun itu menjual syarikat kuasa Tanjung Energy kepada 1MDB dengan nilai USD2.8 bilion.

“Mereka sudah hampir mencapai kata sepakat dalam perjanjian itu,” kata sumber sambil menambah, ia akan dimeterai selewat-lewatnya hujung bulan ini.

Pegawai 1MDB bagaimanapun enggan mengulas lanjut, manakala pegawai Usaha Tegas belum bersedia memberi komen.

Ananda, menurut majalah Forbes, mempunyai nilai bersih aset USD9.7 bilion pada bulan ini, terkenal untuk memaksimumkan nilai asetnya, terutama melalui IPO.

Beliau juga mempunyai rekod menjalankan operasi kuasa yang menguntungkan, melalui syarikatnya, Tanjong Plc.

Pada 2012, Ananda menyenaraikan semula firma TV berbayar beliau, Astro Holdings Malaysia Bhd dalam satu urus niaga bernilai USD1.5 bilion, menjadikan nilai keseluruhan syarikat itu sekitar RM15.6 bilion.

Sementara itu, sumber memberitahu The Rakyat Post bahawa China Exim Bank dan dana pencen kerajaan Saudi akan mengambil kepentingan bernilai RM1 bilion setiap satu, menjadikan jumlah jualan pra-IPO sebanyak RM4.5 bilion setakat ini, dan jumlah itu akan bertambah pada masa akan datang.

1MDB memilih jalan ini, selepas memutuskan untuk membuat tawaran IPO lebih mantap, dengan lebih banyak aset untuk pelabur, kerana ia menjangkakan akan menyuntik projek janakuasa di Malaysia, serantau dan Timur Tengah, dengan tambahan dana daripada IPO, yang kini dijadualkan pada Jun 2015

1 comment:

  1. tanpa disedari negara ini semakon terjual kpd swasta...

    ReplyDelete