اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Friday, January 9, 2015

UM: Surat larangan hanya 'peringatan mesra'

 

 
 
 
Universiti Malaya menjelaskan bahawa larangan kepada kakitangannya agar tidak menganjur sebarang kegiatan politik di dalam atau luar negara hanyalah sekadar "peringatan mesra berkala" kepada warga kampus itu.

Satu kenyataan media oleh Pejabat Hubungan Antarabangsa dan Korporat UM menyebut larangan tersebut bukan satu peraturan baru dan sudah diguna pakai oleh semua badan berkanun.

"Surat yang dikeluarkan UM berkaitan Peraturan 20, Bahagian II, Jadual Kedua (Seksyen 5), Akta Badan-badan Berkanun (Tatatertib dan Surcaj) 2000 (Akta 605) hanya satu peringatan mesra berkala kepada warga kampus UM.

"Ia bukanlah satu peraturan baru dan sememangnya sudah diguna pakai oleh semua badan berkanun," kenyataan itu dipetik.

Malaysiakini sedang berusaha untuk mendapatkan penjelasan lanjut mengenai larangan itu daripada Naib Canselor UM Prof Datuk Dr Mohd Amin Jalaludin dan Pendaftar UM Yusoff Musa tidak berjaya.

Difahamkan, kedua-dua pentadbir itu berada di luar kampus atas urusan masing-masing.

Semalam, gambar surat yang menyatakan larangan tersebut dimuat ke dalam laman sosial Facebook oleh seorang pensyarah kanan ekonomi kampus perdana itu Lee Hwok Aun.

Surat itu antara lain menyebut penglibatan itu tidak dibenarkan termasuk ketika cuti pengajian, percutian atau menghadiri seminar di dalam dan luar negara.

Bagaimanapun Persatuan Kakitangan Akademik UM (PKAUM) berikrar untuk menentang larangan pusat pengajian tinggi itu kerana bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan yang menjamin kebebasan bersuara, berpersatuan dan berhimpun.
 

No comments:

Post a Comment