اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Saturday, April 4, 2015

6 tahun Najib jadi PM, 6 tahun yang menyerabutkan


 


Semalam, genap 6 tahun Datuk Seri Najib Razak menjadi perdana menteri Malaysia. 
Dan sepanjang 6 tahun ini, seingat saya – atau sepanjang pengetahuan dalam hayat saya, inilah masa negara dalam keadaan paling serabut dan paling teruk keadaannya.
 
Mungkin kenyataan ini tidak adil kerana sepanjang hayat saya, saya cuma hidup dalam zaman 3 perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Abdullah Ahmad Badawi, dan Najib.
 

Tetapi pada zaman Najiblah, saya fikir – lebih ramai rakyat tidak yakin dengan kepimpinan kerajaan berbanding sebelum ini.

Terlalu banyak kenyataan tak masuk akal daripadanya, mahupun daripada menteri-menteri lantikannya yang saya ingat dalam zaman pentadbirannya.

Terlalu banyak keadaan yang membuatkan rakyat biasa seperti saya menjadi marah dengan kerajaan ini.

Kenyataan seperti ayam seringgit, kangkung turun harga, golf sukan rakyat atau baru-baru ini makan di warung lebih sedap bukanlah satu kenyataan yang pernah saya dengar masa zaman Dr Mahathir atau Pak Lah.

Saya percaya pada zaman Tunku, Tun Razak, Tun Hussein Onn – yakni zaman sebelum lahirnya saya, saya fikir tidak ada kenyataan-kenyataan bodoh seperti ini dikeluarkan oleh seorang perdana menteri.

“Approval rating” Najib juga adalah yang paling rendah sebagai perdana menteri dalam sejarah Malaysia – dengan 44% rakyat tidak menyokongnya, menurut kajian Merdeka Center baru-baru ini.

Sudahlah tidak popular dan sering mengeluarkan kenyataan yang buat orang ramai menepuk dahi, kemudian dalam pentadbirannya juga, tangkapan ke atas aktivis, wartawan dan ahli parti politik pembangkang makin berleluasa.

Saya bukanlah nak kata perdana menteri yang lain tidak buat perkara yang sama, tetapi kekerapan pada perdana menteri kali ini melakukan perkara yang membangkitkan kemarahan rakyat sangat banyak.

Malangnya, walaupun Najib tidak popular di kalangan rakyat, tetapi kedudukannya dalam parti sangat kuat, menyebabkan dia terus bertahan dalam parti yang menguasai kerajaan ini.

Persoalan saya, sampai bila nak jadi macam ni?

Apabila Pak Lah menerima tekanan daripada rakyat, dia terus sedar diri dan terus melepaskan jawatan.

Tetapi tidak bagi Najib, lagi rakyat marah, lagi dia terus menekan rakyat.

Dalam keadaan sekarang ini, dengan keadaan pembangkang yang bergaduh sesama sendiri, dan dalam keadaan kerajaan berada dalam keadaan paling tidak popular, negara ini sudah cukup menyerabutkan.

Dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim di dalam penjara, dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang tak habis-habis dengan hududnya, mungkin suara yang paling kuat membangkang sekarang ini ialah Dr Mahathir sendiri.

Entah apa lah masa depan negara ini kalau semua ini terus berlanjutan. – 4 April, 2015.

* Ini ialah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

Dipetik dari TMI


  

1 comment:

  1. Saya membawakan salam untuk Anda!
    Apakah EMILY KAYA dari kota medan di indonesia. Saya seorang petani. saya menghabiskan lebih dari 14 tahun di Cina, provinsi Anhui timur Cina mahal. bisnis pertanian mengambil berbagai tajam terkait berbagai pajak, pajak yang sering memakan lebih dari setengah pendapatan tahunan petani. Pajak kadang-kadang dikumpulkan oleh pejabat korup yang berusaha memperkaya diri mereka sendiri.
    Pemerintah memonopoli panen gandum dan seringkali mencegah petani menjual hasil panen mereka di pasar terbuka. Pejabat lokal telah digambarkan sebagai "belalang" karena cara mereka mencoba memeras petani untuk semua uang yang mereka bisa. Sewa tanah pemerintah telah disebut “rantai pada petani.” Catatan panen telah menyebabkan lebih banyak masalah daripada yang telah mereka pecahkan. Di beberapa tempat pemerintah mengenakan biaya kepada petani untuk menyimpan gandum ketika mereka berkewajiban untuk membelinya.
    Ketika saya memikirkan semua ini, saya memutuskan untuk menjual semua yang saya miliki dan kemudian pindah kembali ke negara saya yang indah (INDONESIA).
    Saya pulang ke rumah dan sangat senang dengan diri saya, tetapi saya harus segera memulai bisnis, sekarang masalah dana muncul, bagaimana dan di mana saya mulai.
    Saya mulai mencari pinjaman di mana-mana kemudian saya melihat iklan MR.WILSON KARTIKA bersaksi tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari MOTHER JULIANA LOAN COMPANY, tanpa ragu-ragu saya menghubungi MR WILSON terlebih dahulu untuk memastikan dan dia memberi saya bukti dan meyakinkan saya keselamatan, IBU JULIANA yang dihubungi DENGAN EMAIL yang disediakan dan hanya itu, saya memberikan pinjaman sebesar Rp2.000.000.000 tanpa ada jaminan yang diminta.
    Hari ini bersyukur kamu dapat melihat saya tepat di tanah pertanian saya di sini, ini adalah doa saya agar ALLAH akan terus memberkati IBU JULIANA UNTUK MEMBANTU SAYA.

    Mungkinkah ada orang yang mencari pinjaman, silakan hubungi

    MOTHER JULIANA VIA EMAIL JULIANALOANS@GMAIL.COM
    ATAU WHATSAPP +1 (678) 881 8428.

    ANDA JUGA BISA HUBUNGI MR. WILSON VIA EMAIL wilsonkartika4@gmail.com

    ATAU DIRI MELALUI EMILYKAYA36@GMAIL.COM

    ReplyDelete