اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Sunday, April 20, 2014

MH370: Salah Satu Hikmah Di Sebalik Kehilangannya

 

Sekarang ini saya dan isteri  berada di KL menghadiri majlis perkahwinan anak saudara.

Kami di sini sejak pagi jumaat dengan menaiki pesawat firefly dari Kota Bharu dan akan pulang pada isnin malam. Apa yang saya nak kongsikan adalah perkara positif dan hikmah di sebalik kehilangan MH370

Buat pertama kalinya selama saya menggunakan khidmat MAS, Firefly dan Airasia saya tidak pernah mendengar pilotnya memberikan Salam di iringi dengan bacaan Bismillah dan Doa Perjalanan. Ucapan alu-aluan dalam bahasa inggerisnya juga didahului dengan salam dan bismillah.

Ini membuatkan saya rasa terharu dan gembira sehingga menitiskan air mata keharuan

MH370: Di manakah engkau?
SEKILAS PANDANG: Selepas empat puluh tiga hari dan masih mengira lagi. Senario semasa dalam mencari pesawat MH370 hilang hanya seolah-olah mengukuhkan pelbagai teori konspirasi sekitar misteri.

Pihak berkuasa dari lebih 20 negara telah menggerakkan kekuatan ketenteraan yang terbaik dan teknologi yang terbaik ada, tetapi tidak ada cincang tunggal bukti lagi, untuk mencadangkan MAS jet yang hilang telah terhempas di Lautan selatan India.

The Wall Street Journal melaporkan bahawa ketidakupayaan oleh pihak carian untuk mencari apa-apa bentuk bangkai atau serpihan dikaitkan dengan penerbangan itu telah mencetuskan harapan di kalangan saudara-mara penumpang di atas kapal mereka mungkin masih hidup di atas tanah di suatu tempat.

Mohamad Sahril Shaari,24, sepupu penumpang Mohd Razahan Zamani menuntut pihak berkuasa untuk menunjukkan bukti kukuh bagi menyokong tuntutan kemalangan mereka.

"Saya tidak fikir ia adalah di laut kerana jika ia adalah, mereka akan dapati pecahan. Saya rasa kapal terbang yang paling mungkin mendarat di suatu tempat.

"Anda perlu meluangkan masa mencari pesawat di darat. Menunjukkan kepada kita bukti yang tidak dapat disangkal atau kita tidak akan menerima bahawa mereka adalah mati," katanya.

Beliau mempunyai hujah, beribu-ribu lelaki telah membelanjakan beratus-ratus jam mencari di lautan luas bagi apa-apa petunjuk tetapi tidak ditemui.

Apa yang  diandaikan bahawa pesawar seberat 200 tan telah entah bagaimana terhempas ke dalam laut utuh sepenuhnya tanpa melihat sebarang kepingan bangkai pesawat dan telah menetap jauh ke dalam lumpur di bahagian bawah lautan, kerana parti carian tidak kelihatan untuk mencari apa-apa, walaupun menggunakan selam.

Malah dalam kes Air France 447 pada tahun 2009, ia hanya kotak hitam dan bangkai utama yang mengambil masa dua tahun untuk mencari, tetapi beberapa badan dan lain-lain bahagian yang lebih kecil daripada penerbangan itu telah timbul semula seawal lima hari selepas kemalangan itu.

Misi carian nampaknya tidak membawa ke mana-mana, Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengumumkan bahawa operasi semasa akan dikaji semula untuk menentukan cara terbaik di masa hadapan.

Beliau tidak menjelaskan apa kajian semula dalam konteks ini bermakna. Tetapi ia adalah kepercayaan tegas kerajaan bahawa penerbangan itu memang terhempas di lokasi yang jauh di selatan Lautan Hindi. Dengan kajian, bahawa mereka mempersoalkan kesimpulan awal mereka sendiri dan sedang mempertimbangkan pilihan lain?

Hishammuddin dipetik sebagai berkata "carian akan sentiasa diteruskan. Ia hanya menunggu pendekatan". Adakah ini bermakna mereka sedang mempertimbangkan carian  kini bahawa pesawat tidak kelihatan berada dalam laut? Itu adalah satu kenyataan yang agak samar-samar oleh Hishammuddin.

Kesakitan yang secukupnya telah membebankan oleh pegangan "rahsia" dan maklumat "sensitif" . Baru-baru ini, keluarga Cina menyerbu keluar dari sesi taklimat lain di Beijing sebagai usaha mencari jawapan. Mereka menuduh pihak berkuasa merahsiakan maklumat pegangan dan jelas, mereka tidak harus dipersalahkan.

Apa-apa pernyataan yang mengelirukan dan bercanggah dari sudut rujukan sahaja akan menyebabkan orang, terutama mereka yang sangat-sangat mencari jawapan pada tempat di mana orang yang tersayang sebelum ini telah menolak sebagai teori konspirasi, seperti dirampas dan disimpan sebagainya lokasi rahsia, sebagai kesimpulan mungkin.

Dan ketidakupayaan pihak berkuasa untuk memecat mereka teori dengan bukti konkrit hanya menguatkan mereka lagi. Lagipun, beberapa teori memberi saranan yang baik semasa status "terhempas di tempat ini di lautan tetapi entah bagaimana tidak serpihan dijumpai".

Sudah tiba masanya untuk pihak berkuasa untuk membersihkan krisis ini. Bercakap dengan jelas mengenai apa yang berlaku terutama kepada saudara-mara dan berhenti membuang khabar angin mulut hanya satu penerbangan atau pakar tentera boleh faham. Beritahu perkara seperti itu dan mungkin, hanya mungkin, rakyat akan mula mempercayai lagi. - sumber

1 comment:

  1. Kerajaan malaysia pernahkah bercakap benar selama menjadi pentadbir negara ini?

    ReplyDelete