اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Saturday, May 24, 2014

Memali: Cukuplah berselindung di sebalik fakta palsu


NAZRI ABDULLAH 


BALING: Kerajaan BN perlu berjiwa besar dengan mengakui kesilapan mereka dalam peristiwa Memali sekaligus menjernihkan semula sejarah hitam itu.

Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Mahfuz Omar berkata dengan pendedahan terbaru Tun Musa Hitam bahawa bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, masih di dalam negara waktu insiden itu berlaku, dan bersedia menceritakan fakta sebenar,  bermakna kertas putih yang dibentang di parlimen tidak lagi bernilai.

"Oleh sebab itu saya cabar jika BN ada maruah, menteri dalam negeri (Datuk Seri Ahmad) Zahid Hamidi bawa usul ke parllmen tarik balik kertas putih dan tubuh jawatankuasa di bawah parlimen siasat semula peristiwa Memali.

"Kertas putih tidak lagi bernilai. Kerajaan berselindung di sebalik fakta palsu yang direka dengan tahanan dipaksa membuat kenyataan," katanya pada ceramah Himpunan Keadilan Untukmu Memali di sini malam tadi.

Mahfuz yang juga Pesuruhjaya PAS Kedah berkata, hampir 29 tahun peristiwa hitam itu, rakyat disogok dengan fakta palsu tanpa sebarang pembetulan.

Katanya, dengan pengakuan Musa yang juga menteri dalam negeri ketika itu, dan diakui sendiri oleh Mahathir, maka sangat wajar sejarah itu dijernihkan.

"Saya menawarkan mari kerajaan jernihkan suasana ini. Yang jadi mangsa bukan hanya keluarga yang terlibat dan rakyat Memali,  tetapi juga polis, yang menjadi mangsa percaturan politik jahat Umno Barisan Nasional," katanya.

Dalam pada itu Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena memaklumkan, beliau akan membawa eemua saksi yang masih hidup ke Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) pada bulan Jun ini.

Ianya supaya suruhanjaya itu boleh memperjuangkan hak mangsa yang terlibat sehingga membawa isu tersebut ke peringkat antarabangsa.

Sementara itu lebih 20,000 hadir pada program yang berlangsung di Madrasah Islahiah Memali malam tadi.

Turut berceramah malam tadi Presiden PAS Datul Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Timbalan Presiden Mohammad Sabu serta bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Muhammad Muhd Taib.

 - HARAKAHDAILY 24/5/2014

No comments:

Post a Comment