اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Thursday, May 22, 2014

Polis harus tegas tangkap samseng pilihan raya


HARAKAHDAILY



 (Foto daripada blog wargamarhaen)

KUALA LUMPUR: Bersih 2.0 kecewa kerana banyak kesalahan serius yang mengganggu ketenteraman awam dan suasana kempen masih tidak ditangani pihak polis.

Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0 dalam satu kenyataan menyatakan gangguan penunggang motorsikal yang dirakamkan oleh Pemantau pada Pilihan Raya Umum ke-13 masih berlaku dan kelihatannya disasarkan kepada calon wanita.

"Pihak polis harus tegas dalam mengambil tindakan segera untuk menangkap samseng sebegini, jika tidak mereka akan kian berleluasa," ujar jawatankuasa itu dalam satu kenyataan, sebagaimana di bawah.

Bersih 2.0 menggesa semua institusi dan pihak berkuasa kemudahan awam supaya berlaku adil dalam tugas mereka kepada semua pihak yang bertanding dalam pilihan raya kecil yang sedang berlangsung di Bukit Gelugor, Pulau Pinang dan Teluk Intan, Perak.

Khususnya, Bersih 2.0 merujuk kepada keputusan Kementerian Pendidikan membenarkan parti Barisan Nasional (BN) untuk menggunakan sebuah sekolah di Teluk Intan sebagai tempat ceramah.

Kemudahan awam ialah hak semua, maka peluang yang sama harus diberi kepada pihak lawan dengan mengenakan syarat-syarat yang sama.

Dalam pada itu, Bersih 2.0 kecewa kerana banyak kesalahan serius yang mengganggu ketenteraman awam dan suasana kempen masih tidak ditangani pihak polis.

Gangguan penunggang motorsikal yang dirakamkan oleh Pemantau pada Pilihan Raya Umum ke-13 masih berlaku dan kelihatannya disasarkan kepada calon wanita.

Pihak polis harus tegas dalam mengambil tindakan segera untuk menangkap samseng sebegini, jika tidak mereka akan kian berleluasa.

Kedua-dua perkara ini menunjukkan bahawa pihak berkuasa di bawah pentadbiran BN masih berat-sebelah dan belum memahami pesanan 54% pengundi Malaysia yang mahukan perubahan dan keadilan.

Umum sudah pun mengetahui bahawa BN hanya berjaya menguasai Parlimen kerana, antara lainnya, pengaruh yang tidak wajar, penyalahgunaan jentera dan harta kerajaan serta institusi awam, manipulasi persempadanan kawasan pilihan raya, kepincangan Daftar Pemilih dan undang-undang yang berat-sebelah, yang kesemuanya menyumbang kepada padang permainan yang tidak serata.

Pihak berkuasa patut insaf dan balik ke pangkal jalan dengan menunjukkan bahawa mereka berkhidmat untuk rakyat dan negara.

Menyentuh mengenai padang permainan yang serata, Bersih 2.0 menegaskan bahawa tempoh kempen seharusnya dilihat sebagai masa minima untuk calon dan parti untuk mendekati pengundi.

Tidak logik jika tempoh kempen bertujuan untuk menghadkan interaksi antara calon dan pengundi, kerana pengundi berhak mendapatkan sebanyak maklumat mengenai semua calon secepat mungkin supaya mereka berdaya membuat keputusan terbaik dalam pemilihan wakil mereka.

Maka, Bersih 2.0 berharap pihak berkuasa tidak akan mengambil tindakan terhadap calon pilihan raya kecil yang menjalankan kempen awal.

Bersih 2.0 juga berharap pihak berkuasa akan memberi pertimbangan yang sewajarnya terhadap penggunaan alat muzik di Pusat Penamaan Calon, yang melanggar Seksyen 24A Akta Kesalahan Pilihan Raya.

Bukan semua kesalahan mempunyai gravitas yang sama dan perbuatan ini tidak mengancam ketenteraman awam, tidak seperti perbuatan samseng motorsikal.

Bersih 2.0 menggesa pihak berkuasa yang berkenaan supaya pandai menilai dan hanya bertindak terhadap kesalahan serius yang memudaratkan ketenteraman dan kesejahteraan rakyat - contohnya keganasan, kempen memburuk-burukkan calon dan parti, sogokan, ugutan, pembelian undi, dan ucapan yang berunsur kebencian terhadap mana-mana kelompok masyarakat sama ada dari segi etnik, agama atau gender.

Selaras dengan itu, Bersih 2.0 mengalu-alukan kenyataan calon BN di Teluk Intan yang berkata kempen mereka tidak akan mengandungi sebarang jamuan.

Ini langkah ke arah pilihan raya yang bersih dan adil dan Bersih 2.0 berharap semua parti mencontohi amalan ini.

Namun Bersih 2.0 menggesa rakyat supaya mempersoalkan calon yang menjanjikan pembangunan infrastruktur hanya ketika berkempen walhal ia merupakan hak rakyat dan bukannya ‘ganjaran’ untuk undi mereka.

Tolak politik kotor yang menyentuh persoalan peribadi calon. Sebaliknya, desak semua pihak yang berkenaan supaya membentangkan dasar yang akan dibawa ke badan perundangan jika dipilih sebagai wakil rakyat.

Kuasa di tangan rakyat!.


 - HARAKAHDAILY 22/5/2014

No comments:

Post a Comment