اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Saturday, August 16, 2014

Lagi Ahli PAS Beri Tunjuk Ajar Pada Pemimpin - PAS Bukan Parti Pingan Mangkuk PYREX

 


Sanggahan ini tidaklah terlalu akademik, tetapi lahir secara sepontan selepas saya membaca laporannya dalam Malaysiakini.

SU Perhubungan PAS WP berkata; tindakan dua ADUN PAS Selangor menyokong Wan Azizah menjadi proses penyucian PAS daripada anasir tidak sepatutnya, iaitu golongan yang memiliki kepelbagaian fikrah di dalam satu harakah Islamiyyah.

[1] Bagi saya kenyataan ini bernada sombong, menafikan sumbangan orang lain kepada PAS, berasa diri dan kumpulan sendiri lebih bersih daripada orang lain, salah tafsir terhadap maksud perjuangan serta tidak melihat keperluan perjuangan PAS dalam jangka masa panjang.

[2] Sepatutnya orang PAS menerima sesiapa sahaja yang ingin menyumbang kepada PAS. Kelainan sikap dan tindakan tidak sepatutnya menjarakkan mereka daripada PAS. Kelainan itulah yang menjadikan PAS istimewa dan kukuh serta berdayasaing untuk meneruskan perjuangan.

[3] Usah menafikan sumbangan orang lain dan berasa orang lain menjadi perosak jamaah. Tindakan mereka menyokong Wan Azizah bukan sokongan kepada individu tetapi sokongan kepada aspirasi PR. Oleh kerana PKR mencalonkan Wan Azizah sebagai MB, dan PAS memang mahukan MB daripada PR, maka sokongan itu adalah selari dengan aspirasi itu.

[4] Kepelbagaian fikrah itu apa sebenarnya? Kesatuan fikrah pula apa ertinya? Adakah kesatuan fikrah itu maksudnya semua orang mesti mempunyai idea yang sama dalam sesuatu perkara atau situasi? Kepelbagaian dalam semua perkara adalah fitrah. Dunia ini maju kerana kepelbagaian. PAS boleh bertahan sehingga kini juga kerana kepelbagaian.

[5] Apa salahnya bekas orang IRC atau JIM masuk PAS? Teruk benarkah fikrah mereka? Jika kita boleh menerima bekas orang Umno untuk masuk PAS, mengapa kita memandang serong kepada orang JIM atau IRC? Jika kita boleh menerima orang bukan Islam sebagai ahli PAS, mengapa kita memandang serong kepada orang Islam sendiri?

[7] Jangan berasa hanya diri kita paling bagus, paling bersih dan paling berjasa kepada jamaah. Juga jangan berasa hanya kita yang sayangkan jamaah, sementara orang lain semuanya perosak jamaah. Itulah perasaan ujub yang tidak selari dengan akhlak pejuang Islam.

[8] Dalam PAS ada orang tidak menunaikan kewajipan sebagai Muslim. Ada yang tidak solat, tidak puasa dan tidak tutup aurat. Mengapa mereka masih bersama PAS? Tidakkah PAS juga perlu dibersihkan daripada golongan sebegitu?

[9] Berbeza pendapat dengan pimpinan bukanlah sesuatu yang tidak dibenarkan langsung. Sahabat Nabi menunaikan solat sebelum sampai ke perkampungan Bani Quraizah. Pada hal Nabi tidak membenarkan mereka bersolat sebelum sampai ke sana. Nabi tidak menyalahkan mereka, apatah lagi menganggap mereka perosak jamaah pimpinan baginda. Kepelbagaian dalam memahami arahan asal dan melaksanakannya mengikut kefahaman masing-masing adalah perkara biasa. Sepatutnya tindakan kedua-dua ADUN itu dillihat dari sudut kepelbagaian kaedah pelaksanaan bukan pengingkaran kepada arahan pimpinan.

[10] PAS sedang bergerak dalam masyarakat yang semakin cerdik, celik, cerdas dan pantas. Kalau pemimpin PAS menganggap kecerdikan, kecelikan, kecerdasan dan kepantasan sebagai ancaman, percayalah PAS akan ditertawakan orang. Dunia akan menyisihkan PAS dan PAS akan ketinggalan dalam arus kebangkitan insan sejagat menolak kebobrokan.

[11] Pemimpin PAS terutama mereka yang menampal diri dengan panggilan ustaz mesti berlapang dada. Jika orang lain melakukan kesilapan, ustaz juga melakukan kesilapan. Usah anggap diri serba bersih dan suci. Terimalah orang lain seadanya sama seperti kita mahu orang menerima kita seadanya.

[12] PAS bukan parti milik golongan tertentu. Tidak ada sesiapa berasa dia berhak menyingkir orang lain daripada PAS termasuk Presiden. PAS milik umat. PAS milik rakyat. Jangan jadikan PAS seperti parti pinggan mangkuk yang hanya disertai oleh peminat pinggan mangkuk sahaja.

Cukuplah sedozen sanggahan santai saya sebagai membantah kenyataan SU Perhubungan WP itu. -fb Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

GRAFIK tu bukti PAS tak ada niat bersekutu dgn umno.... tau???? 
wakaka

No comments:

Post a Comment