اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Thursday, December 18, 2014

Banjir: Rantau Panjang kritikal, perlu bantuan segera

MUHAMMAD FAIZAL



KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusoff menggesa semua pihak yang berkaitan tampil memberi bantuan kepada mangsa-mangsa banjir di jajahan itu.



Beliau ketika dihubungi berkata, banjir di Rantau Panjang berada di peringkat kritikal sehinggakan terdapat mangsa-mangsa yang terperangkap dan tidak diselamatkan akibat kekurangan bot penyelamat.

"Keadaan sekarang amat kritikal serta suasana cemas apabila ada mangsa-mangsa yang tidak dapat kita selamatkan lagi kerana kekurangan bot penyelamat.

"Saya merayu semua pihak tampil beri bantuan terutama bot-bot penyelamat untuk kita keluarkan ke semua mangsa yang terperangkap di dalam kawasan banjir.

"Saya turut dimaklumkan ada mereka yang terpaksa berlindung di atas pokok dan bumbung rumah, bantuan perlu disegerakan," katanya kepada Harakahdaily.

Ketua Dewan Muslimat PAS Malaysia itu juga turut memberitahu keseluruhan bekalan elektrik telah terputus sejak semalam.

"Alat perhubungan yang ada sekarang hanyalah melalui telefon, kami di sini memerlukan 'walkie talkie' untuk permudahkan komunikasi dengan semua pihak.

"Dalam keadaan sekarang kita bekerjasama penuh dengan pasukan-pasukan penyelamat seperti Bomba, Jabatan Petahanan Amam Malaysia (Jpam), Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), Polis mahupun Majlis Keselamatan Negara (MKN)," sambung beliau.

Beliau berharap bantuan akan diberikan dengan segera bagi menggelakkan berlakunya korban nyawa akibat daripada kelewatan operasi menyelamat.

Sementara itu, Ketua Pengarah Unit Amal Malaysia, Johari Osman berkata Jabatan Amal di peringkat kawasan Pasir Mas dan Rantau Panjang sudah membuka bilik gerakan bagi melancarkan kerja-kerja menyelamat.

Katanya lagi satu mesyuarat tergempar akan diadakan dengan Emergency Disaster Management (MEDM) yang diketuai Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub bagi membincangkan tindakan segera untuk situasi banjir yang berlaku di negeri-negeri Pantai Timur.

Mengikut laporan portal berita banjir Negeri Kelantan, setakat tengah hari ini sebanyak 70 pusat pemindahan telah dibuka bagi menampung 5,429 orang mangsa dari 1,550 keluarga.

Pusat pemindahan telah dibuka di sepuluh jajahan iaitu di Bachok satu (1) pusat pemindahan, Gua Musang (1), Jeli (6), Kota Bharu (3), Kuala Krai (7), Tumpat (2), Machang (4), Pasir Mas (17), Pasir puteh (3) dan Tanah merah (26).

Setakat jam 12 tengah hari ini, paras air di enam sungai kini berada pada paras bahaya iaitu Sungai Golok di Rantau Panjang mencatat 10.82 meter (bahaya 9 meter), Sungai Golok di Jenoh, Tanah Merah merekod bacaan 23,65 meter (bahaya 23.50 meter).

Manakala paras air di Sungai Kelantan di Tambatan Diraja Kota Bharu mencecah 5.33 meter (bahaya 5 meter), Sungai Kelantan di Jambatan Guillemard, Tanah Merah 17.96 meter (bahaya 16 meter), Sungai Kelantan di Tangga Krai, Kuala Krai merekodkan bacaan  28.66 meter (bahaya 25 meter).

Bagi Sungai Lebir, Tualang Gua Musang turut melepasi paras bahaya iaitu 36.30 meter (bahaya 35 meter), manakala sungai yang melepas peringkat amaran adalah di Sungai Galas, Dabong iaitu 36.53 meter dan Sungai Semarak, Pasir Puteh dicatatkan 2.53 meter.

- HARAKAHDAILY 18/12/2014

No comments:

Post a Comment