اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي سمعي نورا ، وفي بصري نورا ، وعن يميني نورا ، وعن شمالي نورا ، ومن بين يدي نورا ، ومن خلفي نورا ، ومن فوقي نورا ، ومن تحتي نورا ، واجعل لي نورا ، وأعظم لي نوراSelamat Datang Ke Suara Rakyat FM بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَصْـبَحْنا وَأَصْـبَحَ المُـلْكُ لله وَالحَمدُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلكُ ولهُ الحَمْـد، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَلُـكَ خَـيرَ ما في هـذا اليوم وَخَـيرَ ما بَعْـدَه ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذا اليوم وَشَرِّ ما بَعْـدَه، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنَ الْكَسَـلِ وَسـوءِ الْكِـبَر ، رَبِّ أَعـوذُبِكَ مِنْ عَـذابٍ في النّـارِ وَعَـذابٍ في القَـبْر ...بِسْمِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Tuesday, August 5, 2014

UNTUK KAMU YANG INGIN MENGENAL ISIS...JAUHKAN DARI STIGMA NEGATIF - WAJIB BACA

 



Lagi antara sejarah ISIS bagi sesiapa yg masih kabur ... Sila kenal dgn ISIS !!!

UNTUK KAMU YANG INGIN MENGENAL ISIS, INILAH MEREKA

Minggu - minggu ini sejak pemberitaan ISIS di televisyen dan pelbagai media cetak dan online, timbul perbahasan ISIS di dunia kampus dan sekolah-sekolah di Indonesia, bahkan sampai menjalar ke dunia maya. Mereka bertanya apa sebenarnya ISIS itu. Ada yang bersikap acuh, dan ada yang mengelak dan tidak mau tahu, ada pula mencari sumber-sumber yang memberitakan tentang ISIS, dan ada pula yang serius ingin tahu lebih banyak tentang ISIS.

Stigma negatif yang dilontarkan media-media sekular di televisyen tidak membuat orang-orang kritis menjauh dari fakta-fakta yang ada. Justru hal itu menjadi daya tarik yang membuat penasaran semua orang, apakah sebenarnya yang berlaku.

Bila Daulah itu zalim lagi aniaya atau khawarij atau ghuluw tentulah kaum muslimin membencinya tanpa butuh serangan media yang intensif terhadapnya, dan tentu kebencian mereka akan bertambah dengan adanya serangan media terhadapnya. Akan tetapi apa yang kita saksikan adalah sebaliknya, iaitu bertambahnya jumlah orang-orang yang membai'at Daulah dan para penyokongnya di berbagai belahan dunia, serta bermunculannya petikan-petikan pembelaannya dari banyak kaum muslimin dari berbagai belahan timur dan barat bumi, maka ini adalah dalil lain yang menunjukkan bahawa Daulah itu adalah thaifah manshurah yang mendapat bimbingan dengan kurnia Allah, nikmat-Nya dan pemuliaan-Nya di mana Dia memasukan kecintaan kepada Daulah dan sokongan kepadanya di dalam hati makhluk-makhluk-Nya yang mempunyai fitrah yang sihat, dan ia dibenci -dan memang pantas dibenci- oleh orang-orang kafir dan orang-orang munafiq.

Lalu sebenarnya apa ISIS itu, dimanakah mereka, berasal dari mana mereka, dan apa tujuan mereka. Ini sejumlah soalan yang mungkin ada dibenak orang-orang yang mau berfikir dan mencari tahu tentang fenomena teraktual hari ini.


SEJARAH PERKEMBANGAN ISIS

Sebenarnya musuh-musuh Islam sangat dipusingkan dan disibukkan sekali -dan memang mereka pantas untuk sibuk- dengan perkembangan baru yang berbahaya yang muncul di front jihad Islamiy yang mereka sebut dengan "keganasan", dan mereka dengan segala sarananya sangat berambisi untuk memerangi dan menghabisinya, iaitu perkembangan baru yang seorangpun dari mereka tidak mengira itu boleh berlaku atau mungkin menjadi kenyataan pada dunia realiti, iaitu Pendeklarasian tegaknya Daulah Islamiyyah yang dilakukan oleh sekelompok mujahidin di bumi Iraq, yang mempunyai pemimpin yang sah dari Alu Al Bait dan dari keturunan Al Huseniy Al Fathimiy Al Qurasyiy Asy Syarif (Abu Umar Al Baghdadiy semoga Allah menerimanya), dan beliau mempunyai menteri perang dan para pembantu lainnya, dan Al Qaeda Iraq-pun membai'at Daulah yang baru lahir ini dan bergabung dengannya serta berperang di bawah panjinya, dan Daulah ini diberikan tazkiyah oleh Pemimpin Al Qa'idah Iraq saat itu yaitu Abu Hamzah Al Muhajir semoga Allah menerimanya- dan ia membai'atnya.

Maka para mujahidin di Iraq pada tahun 1427H yang bertepatan dengan tahun 2006M bersegera membentuk Daulah ini setelah berkumpulnya sejumlah puak-puak jihad di dalam payung perjanjian Hilfu Al Muthayyibin dan tercapailah pemilihan Abu Umar Al Huseniy Al Baghdadiy sebagai amir baginya, dan Daulah ini diberi tazkiyah oleh para pemimpin Qa'idatul Jihad di antaranya Syaikh Usamah Ibnu Laden rahimahullah wa taqabbalah, dan juga Al Mullaa Umar Mujahid hafidhahullah serta banyak pimpinan jihad di dunia ini

Maka Daulah ini disebut Daulah Islamiyah Iraq (ISI), ini merupakan idea cemerlang dari Syeikh Abu Mush'ab Az-Zaraqawi dan sejumlah tokoh jihad saat itu. Daulah ditubuhkan agar orang-orang kafir tidak memetik buah hasil jihad para mujahidin yang ikhlas, Daulah Islamiyah dibentuk agar tidak adanya kesempatan bagi orang kafir untuk mendirikan negara sekular berasas Demokrasi.

Namun di tahun yang sama, pada tanggal 20 mei 2006 telah dilantik Perdana Menteri kerajaan peralihan Iraq, Nouri Al Maliki. Dia adalah seorang Syiah menjadi boneka Iran dan AS. Di saat itulah kaum muslimin Iraq hidup dalam diskriminasi Syiah, mereka tidak punya tempat berlindung ketika Syiah berkuasa, padahal disaat itu Syiah jumlahnya minoriti, namun dapat mengawal negara.

Bertempurlah antara Daulah Islamiyah Iraq dengan kerajaan boneka Iraq selama bertahun-tahun sehingga hari ini. Pertempuran antara Haq dan Bathil akan senantiasa ada hingga hari ketetapan Allah tiba. Dan Daulah Islamiyah Iraq, bukanlah negara diatas negara, melainkan mereka mempunyai kuasa dan telah mendirikan Negara Islam. Sehingga negara bertempur dengan negara tidak dapat dielakkan lagi dalam satu kawasan.

Kemudian Al Amir Abu Umar taqabbalah mengalami syahadah pada tahun 2010M selepas sejarah jihad yang cemerlang, dan kemudian dipilihlah Al Imam Abu Bakar Al Huseniy Al Baghdadiy hafidhahullah sebagai penggantinya, maka dengan kurnia Allah beliau ini adalah sebaik-baiknya pengganti bagi sebaik-baiknya orang yang diganti sedang Allah-lah yang menilai, di mana di masanya telah meluas operasi-operasi penyerangan terhadap Rafidlah Iraq yang aniaya dan di zamannya banyak penjara yang dibebaskan,

TERJADINYA PEMBANTAIAN SURIAH

Syria dipimpin oleh Bashar Al Assad, presiden yang beragama Syiah Nushairiyah, yang berkuasa secara autoritarian pada saat itu. Awal peristiwa pembunuhan di Syria bermula pada Mac 2011. Masalah mula timbul di bandar Deraa, Syria. Penduduk tempatan turun ke jalan memprotes selepas 15 anak sekolah ditahan, dan dilaporkan mereka disiksa - Penduduk melakukan aksi anti kerajaan dengan membuat graffiti di dinding.

Aksi demo bermula dengan damai, menyuarakan pembebasan anak-anak sekolah, dan memberikan kebebasan yg lebih luas pada rakyat. Kerajaan bertindak balas aksi demo dengan murka, dan pada 18 Mac 2011, tentera melepaskan tembakan ke Demontran, 4 orang terbunuh.

Hari berikutnya, mereka menembak orang-orang yg sedang berkabung dipemakaman, menewaskan 1 orang. Masyarakat Syria shock dan marah dengan apa yg telah terjadi dan rusuhan merebak di berbagai tempat di Syria.

Mulai dari peristiwa ini pembunuhan terjadi oleh kaum muslimin Syria, yang paling terkenal adalah pelancaran roket dengan muatan gas kimia pada tarikh 27 Mac 2013 di bandar Aleppo, 2,400 orang meninggal tak terkecuali dokter yang menolong pun turut syahid insha Allah. Hingga saat ini korban berjatuhan hingga 150,000 kaum muslimin meninggal dunia.


LAHIRNYA Jabhah AL NUSRAH

Di zaman kepimpinan Syeikh Abu Bakar Al-Baghdadiy pada tahun 2011 terjadilah revolusi keluarga kita di Syam dan mereka meminta pertolongan kaum muslimin setelah Basysyar An Nushairiy (Bashar Al Assad, Presiden Syiah Syria) semakin menjadi-jadi di dalam membunuh mereka dan menghalalkan kehormatan mereka, maka Al Amir Abu Bakar bersegera menolong dan menyelamatkan mereka di mana beliau membentuk Jabhah Nushrah dan mengangkat Abu Muhammad Al Jaulaniy sebagai amirnya, dan beliau menyokongnya dengan separuh Baitul Mal dan senjata. Dan Jabhah Nushrah boleh menghalang banyak dari serangan-serangan (Basysyar) yang aniaya lagi bejat terhadap kaum muslimin mustadl'afin di Syam dengan kurnia Allah.

Syaikh Al-Jaulani pada bulan Ogos 2011 berpindah tugas ke Syria. Tepatnya, selepas 5 bulan dari awal revolusi. Ketika itu, jumlah mereka hanya tujuh atau lapan tentera Daulah, yang asli kelahiran Syria.

Jabhah Nushrah itu adalah elemen yang menginduk kepada Daulah Islamiyyah saat itu dan di atas leher amirnya iaitu Al Jaulaniy juga ada bai'ah kepada Amirnya iaitu Al Baghdadiy yang telah menyokongnya dengan segala hal yang menjadikan Jabhah ini boleh tetap hidup, wujud dan tegak. Ini adalah point penting sekali dan point pamungkas, kerana carian kebenaran akan memerlukannya di dalam menangani kejadian-kejadian yang akan datang selepas itu.


MASUKNYA DAULAH ISLAMIYAH IRAQ MENUJU SURIAH

Selepas tiga tahun bara api revolusi menyala di bumi Syria, pada tahun 2013 Daulah Islam Iraq mengisytiharkan perluasan wilayahnya di Syria menjadi Daulah Islam Iraq dan Syam (ISIS). Melalui mesej audio Amirul Mukminin Syaikh Al Jalil Abu Bakar Al Husaini Al Qurosyi Al Baghdadi, beliau mengumumkan bahawa mujahidin Jabhah Nushroh merupakan lanjutan tangan Daulah di Syria.

Lalu seiring semakin bertambahnya kawasan yang berjaya dibebaskan dari cengkaman rejim Nushairiyah, pihak Daulah Islam Iraq berpendapat untuk segera mengisytiharkan sebuah daulah dengan wilayah mulai dari Iraq hingga (sebahagian) Syam dengan maksud agar segera boleh mengenakan syariat Islam di wilayah yang telah dikuasai dan agar lebih tertib dalam berkhidmat kepada ummat yang baru saja dibebaskan dari rejim Nushairiyah.

Namun pihak Al Qaedah pusat tidak menyetujuinya -pada waktu itu- kerana menurut pendapat qiyadah pusat AQ strateginya adalah: daulah Islam tetap hanya di Iraq saja, sementara untuk wilayah Syam nanti akan berdiri sendiri dengan nama baru dan menunggu perjanjian dengan beberapa kumpulan mujahidin lain.

Akhirnya JN memilih mengikuti arahan qiyadah pusat AQ dan mengabaikan ajakan dari Daulah Islam Iraq untuk mengisytiharkan ISIS dan bergabung di dalamnya. Dan pihak Daulah Islam Iraq akhirnya tetap mengisytiharkan Daulah Islam Iraq wa Syam (ISIS). Inilah awal mula perselisihan itu antara JN dan ISIS yang berpanjangan hingga saat ini.

Namun sejatinya ISIS dan JN adalah satu badan yang mempunyai aqidah yang sama, hal ini adalah sebagai ujian diantara mujahidin apakah mereka akan bersabar atau akan berbalik mundur dari medan tempur. Kita berdoa semoga mujahidin dapat bersatu kembali dan berharap semoga badai ini akan segera berlalu.


PROKLAMASI KHILAFAH ISLAMIYAH

Selepas kuasa ISIS meluas hingga Syria, kemudian ISIS meneruskan pengembangannya ke Iraq hingga menguasai wilayah Al-Anbar, Wilayah Nainawa, dan bandar terbesar kedua di Iraq iaitu Mosul berjaya dikuasai ISIS.

Melalui saluran rasmi media Daulah Islam, Yayasan Al-Furqon, Khilafah Islamiyah yang menjadi dambaan umat Islam seluruh dunia hampir 100 tahun (sejak keruntuhannya pada 3 Mac 1924) diisytiharkan di awal bulan yang penuh barokah, 1 Ramadhan 1435 Hijrah atau bertepatan dengan tarikh 29 Jun 2014 Allahu Akbar!

Ini adalah janji Allah! Demikian video yang mengandungi pengisytiharan Daulah Khilafah Islamiyah yang disampaikan melalui jurucakap Daulah Islam Di Iraq Dan Syam atau ISIS (Syeikh Mujahid Abu Muhammad Al-Adnaniy) yang kini Alhamdulillah menjadi Khilafah Islamiyah. Allahu Akbar!

Umat ​​Islam di seluruh dunia sujud syukur, menitiskan air mata haru dan gembira mendengar khabar yang sangat menggembirakan ini. Sang Perisai ummat telah datang, pelindung dan pelayan ummat yang sesungguhnya, Khilafah Islam, dengan Amirul Mu'minin-nya, Syeikh Abu Bakar Al-Baghdady-hafizahullah.

Masyarakat Raqqah, ibu kota Khilafah Islam, bersemangat dan gembira sesaat deklarasi Khilafah Islamiyah disampaikan, mereka turun ke jalan dengan membawa bendera Khilafah Islam, tertawa dan tersenyum atas kurnia dari Allah SWT., Dideklarasi Khilafah Islam.

Dengan suara yang tegas, tenang, dan berwibawa, jurucakap Khilafah Islam, Syeikh Mujahid Abu Muhammad Al Al-Adnany memulakan pembacaan perisytiharan (setelah salam dan sholawat) dengan mengutip firman Allah SWT., Dalam Al-Qur'an Surat An-Nur ayat 55 yang menjelaskan tentang Tamkin Dan Istikhlaf dan Amn, atau kuasa dan kemenangan, serta keselamatan yang merupakan janji dari Allah SWT kepada kaum Muslimin.

"Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman diantara kamu dan mengerjakan amal-amal yang soleh bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa."

Syeikh Mujahid Abu Muhammad Al-Adnany pun membubarkan ISIS dan mengisytiharkan tegaknya Khilafah Islamiyah. Allahu Akbar! Tidak ada berita hari ini yang paling menggoncangkan dan menggetarkan seluruh dunia, selain deklarasi Khilafah Islamiyah. Allahu Akbar!

Seluruh musuh-musuh Islam pasti akan terkejut, para pendengki akan semakin iri dan sakit hati, sedangkan kaum Muslimin akan tersungkur bersujud, menitiskan air mata, Allah SWT., Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah memberikannya umur dan kesempatan untuk dapat mendengar dan menyaksikan Khilafah Islamiyyah yang selama ini ditunggu dan dinanti, diperjuangkan, akhirnya-atas izin Allah-tegak juga dan mereka berkesempatan hidup di bawah naungan Khilafah Islamiyah. Alhamdulillah!

Syekhul Mujahid Abu Muhammad Al-Adnaniy menyatakan bahawa semua ini adalah kemuliaan, khususnya kemuliaan untuk kaum Muslimin. Kemuliaan untuk tidak bersedih dan tidak takut lagi, kerana kini ummat Islam telah mempunyai Khilafah Islamiyah!

Dunia pasti tercengang dan terkejut dengan pengisytiharan Khilafah Islamiyah ini. Al-Jazeera memuatkan artikel bertajuk ISIS Deklarasikan Khilafah Islamiyah Baru. Gambar pelengkap artikel tersebut adalah gambar Syeikh Abu Bakar Al-Baghdady, yang disebut sebagai kepala Negara Khilafah Islamiyah, sebenar-benarnya Negara Islam.

ISIS dibubarkan dan berganti menjadi Khilafah Islam, dan Khilafah adalah mimpi seluruh umat Islam dalam hatinya dan merupakan harapan dari seluruh Mujahidin, demikian Al-Jazeera mengutip perkataan Syeikh Al-Adnany.


AQIDAH ISIS

Syubhat yang paling sering dilontarkan ke tubuh Khilafah Islamiyah (dahulu bernama ISIS atau Daulah Islam Di Iraq Dan Syam) oleh para pendengki Daulah adalah bahawa aqidah Khilafah Islamiyah adalah khawarij, suka meng-takfir sesama kaum Muslimin, menghalalkan tumpahnya darah kaum Muslimin dan memaksa mereka untuk bergabung ke Daulah. Berikut penjelasan tentang bagaimana sebenarnya aqidah Khilafah Islamiyah dari sumber langsung Daulah, yakni dari Amirul Mukminin Abu Umar Al Baghdady Rahimahullah yang kemudian diterjemahkan oleh Ustadz Abu Yusuf Al Indunisiy.

Aqidah Daulah Islam Iraq dan Syam disampaikan secara lisan (rakaman) dan tertulis Oleh Amirul Mukminin Abu Umar Al-Husainiy Al-Quraisiy Al-Baghdadiy Rahimahullah (Amir Pertama Daulah Islam Iraq dan Syam). Selengkapnya mengenai aqidah Khilafah Islamiyah sila layari laman ini: http://al-mustaqbal.net/inilah-aqidah-khilafah-islamiyah/


PENUTUP

Semoga penjelasan mengenai sejarah perkembangan ISIS ini dapat difahami oleh kalangan awam yang belum mengerti pergerakan Jihad Mujahidin. Kecintaan kita kepada para Mujahidin berawal dari mengertinya kita sejarah perjalanan mereka. Tidak kenal maka tidak sayang, jangan sampai ketidak-fahaman kita justru membuat kita benci kepada para Mujahidin kemudian berbalik memusuhi mereka. Padahal merekalah harapan umat Islam, atas izin Allah Subhanahu wa Ta'ala mereka adalah generasi yang memimpin dunia.

Kita sebagai kaum muslimin yang mengharapkan penerapan Ayat-ayat Allah dan Sunnah Rasul-Nya selayaknya berdoa untuk kemenangan mereka. Dan mereka tidak akan berhenti sampai bendera Tauhid tertancap di Eliya Al Quds.


Wallahu'alam bissawab
(Tsarnaev / Al-mustaqbal.net) 

No comments:

Post a Comment